V slovenskej reklame hrá staršia generácia vedľajšiu úlohu. Podľa konštatovania CEO kľúčových mediálnych agentúr sa na ľudí nad 50 rokov zameriava iba 15 percent reklamy. Táto skupina je pritom na Slovensku relatívne početná (cca dva milióny ľudí). Zároveň ju odborníci označujú za absolútne najbohatšiu spomedzi celej populácie. Vlastní približne 80 percent všetkých aktív (podľa dát NBS, ECB – HFCS a Goldman Sachs – GIR).
Sonda našla potenciál
Reklamná agentúra MW Promotion spracovala projekt Sonda do života cieľovej skupiny 50+. Zistila, že reklame dominuje kultúra mladých, no mimoriadny komerčný potenciál má skôr generácia ľudí nad 50 rokov a ten bude ešte rásť. „Aby sme mohli pripravovať efektívne reklamné kampane, musíme Generáciu 50+ dobre spoznať,“ konštatovali autori projektu.
Výsledky poukázali na to, že zaujímavým je predovšetkým vekový segment ľudí od 50 do 65 rokov, teda približne 1,1 milióna. „Ak sa ľudia nad 50 rokov často nazývajú striebornou generáciou, tak segment 50 až 65 rokov môžeme, vzhľadom k jeho marketingovému potenciálu, kľudne nazývať Generácia Gold,“ uvádzajú autori.
Na internete sú denne
Dôvodov je viacero: Až 70 percent príslušníkov tejto generácie je na internete denne. Na pripojenie najčastejšie používajú mobil. Prostredníctvom internetu komunikujú najmä s rodinou (67 percent), čítajú správy (60 percent) a sú na sociálnych sieťach (55 percent).
Ešte zaujímavejší pre reklamné a marketingové agentúry je fakt, že skúsenosť s nakupovaním v e-shopoch má až 88 percent ľudí v segmente 50 až 65 rokov. Nakupujú takto predovšetkým oblečenie, obuv, módu.
Nakupovať a platiť neskôr je populárne. Biznis s odloženými platbami sa nafukuje
Mnohí majú na to. Dve percentá sa radia medzi milionárov, 16 percent je majetkovo zabezpečených, 30 percent sa označilo za obyčajných a spokojných. Takmer polovica – 46 percent vlastní byt, 38 percent sa môže pochváliť bývaním vo vlastnom dome.
Konzervatívne hodnoty a dôležitosť práce
Riaditeľ agentúry MW Promotion Martin Marko na margo zistení o zvyklostiach Generácie Gold (50 až 65 rokov), do ktorej sám patrí, hovorí: „Prevažujú u nás konzervatívne hodnoty (71 percent), súhlasíme s výrokom Bez práce nie sú koláče (91 percent), udávanie považujeme za odpudivé (81 percent) a spoločensky angažované značky u nás tým nič nezískavajú (55 percent).“
Základný nepodmienený príjem? Vždy to narazí na zvyšovanie daní a urobí viac škody ako osohu
Z ďalších zaujímavých faktov vybral, že drvivá väčšina starších ľudí podporuje lokálnych producentov (92 percent) a ochranu životného prostredia považuje za dôležitú (98 percent). „Ale iba 15 percent z nás súhlasí s aktivitami Grety Thunberg. Rodina je náš najväčší záujem (66 percent) a viac ako polovica z nás športuje,“ dodal.
Pre reklamných profesionálov
Sonda 50+ skúmala okrem využívania internetu staršou generáciou aj ďalšie okruhy: Aké je hodnotové nastavenie starších ľudí? Aký majú majetok? Aké príjmy? Aké koníčky? A čo ich zdravie? Vznikla syntézou piatich výskumov, pričom jej výsledky sú určené predovšetkým reklamným profesionálom, ale aj ostatným, ktorí cielia svoje projekty na staršiu generáciu.
„Dnešný senior je úplne iný, ako jeho predchodca pred dvadsiatimi i tridsiatimi rokmi. Chceme, aby naši seniori mali pocit, že dnešný svet je tu aj pre nich, nielen pre mladých. Chceme, aby mu rozumeli,“ konštatoval v závere riaditeľ reklamnej agentúry.