„Zvyšovanie platov pedagógov v zásade len kopíruje rast priemernej mzdy v národnom hospodárstve,“ uviedol prezident SKU Vladimír Crmoman.

Podľa SKU doterajšie zvyšovanie platov pedagógov nezvýšilo atraktivitu učiteľského povolania, keďže dostatočne nereflektuje situáciu na trhu práce a neodráža rast životných nákladov a spotrebiteľských cien v uplynulom období.

Soňa Puterková zo SKU poukázala na to, že od septembra sa zvýšili platy začínajúcich učiteľov, čo považuje za dobré. Na druhej strane však poznamenala, že to stále nie je dostačujúce.

SKU tvrdí, že po septembrovom zvýšení taríf začínajúcich učiteľov v regionálnom školstve o 9,5 percenta je ich nástupný plat 831 eur, no plat pracovníka prevádzky obchodu na pozícii predavač pokladník je napríklad 930 alebo 963 eur.

V. Crmoman poznamenal, že narastá problém s nedostatkom učiteľov. V školstve dochádza podľa komory aj k starnutiu pedagogického zboru, rovnako aj k neodbornosti učiteľov. Ďalej tvrdí, že opakované sľuby o mzde učiteľa na úrovni 1,2-násobku priemernej mzdy v národnom hospodárstve zostávajú naďalej nesplnené.

„V skutočnosti sa priemerný plat dnes drží na úrovni 1,1-násobku. Aktuálne by 1,2-násobok priemernej mzdy predstavoval 1 275 eur. K tomu jednou z troch požiadaviek štrajkujúcich učiteľov ešte v roku 2012 bola mzda učiteľa v regionálnom školstve na úrovni 1,2 až 1,6-násobku priemernej mzdy v národnom hospodárstve,“ povedal V. Crmoman.

Silvia Dončevová z Katedry pedagogiky a andragogiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave uviedla, že z poslednej analýzy portálu Edujobs.sk vyplýva, že zvýšený dopyt po nových učiteľoch sa každý rok zvyšuje, no záujem ľudí o prácu pedagóga, naopak, klesá.

„Počet ponúk v roku 2019 za rovnaké obdobie ako v roku 2016 narástol až o 121 percent,“ priblížila Dončevová. Zástupcovia SKU poznamenali, že na skutočné zvýšenie atraktivity učiteľského povolania je nutné skokové zvýšenie platov a zlepšenie pracovných podmienok pedagógov.

„Ministerka školstva Martina Lubyová (nominantka SNS) jednou rukou dáva a druhou berie. Pridá pedagógom desať percent do taríf, ale zoberie 12 percent za príplatky za vzdelávanie a obmedzí možnosti ich získavania. Mladým učiteľom zvýši nástupný plat, ale zoberie im možnosť prilepšiť si k platu príplatkami za vzdelávanie a atestáciu,“ uzavrel V. Crmoman.