Vychádzal z porovnania tržieb v maloobchode a reštauráciách vlani v treťom a štvrtom štvrťroku. Teda tesne pred a hneď po zavedení lotérie. Analytici ministerstva predpokladali, že lotéria mohla ovplyvniť najmä menšie podnikateľské subjekty, pre ktoré bolo pred jej zavedením ľahšie utajiť časť tržieb.
Či nejde o málo dát na zanalyzovanie vplyvu lotérie, šéf inštitútu Martin Filko vysvetlil tým, že chceli poskytnúť verejnosti aj zahraničiu čím skôr prvé výsledky. O lotériu sa zaujímajú aj viaceré členské štáty Európskej únie – od apríla ju napríklad spustilo Portugalsko a láka aj susedných Čechov.
Dodal tiež, že číselne vyjadrili zatiaľ len dopad na dani z pridanej hodnoty. Lotéria mala pozitívne prispieť aj v oblasti priamych daní z príjmov ľudí a firiem a v náraste trhovej hodnoty značky Tipos. Práve štátna lotériová spoločnosť prevádzkuje bločkovú lotériu.
Hlavným cieľom lotérie, ktorý rezort financií od začiatku zdôrazňoval, je motivovať verejnosť k zodpovednému plateniu daní.
Inštitút v analýze bločkovej lotérie tiež porovnal jej potenciálny výnos k nákladom na jej zavedenie a prevádzku. V roku 2013 boli vyplatené výhry vo výške 378-tisíc eur a počiatočné náklady na spustenie, prevádzku a náklady na marketing v roku 2013 a čiastočne na rok 2014 vo výške 1,6 milióna.
V roku 2014 sa očakáva, že na výhry v prvej, druhej a tretej šanci pôjde 1,26 miliónov eur, na marketingovú podporu 426-tisíc a ostatné náklady budú 50-tisíc eur. „Len na DPH si preto lotéria dokáže na seba zarobiť asi štvornásobne,“ konštatuje sa v analýze.
Od začiatku žrebovania bločkov z registračných pokladníc v septembri 2013 do apríla tohto roka si 450-tisíc ľudí zaregistrovalo takmer 65 miliónov bločkov. Väčšinou po nákupe vo veľkých obchodných reťazcoch. Najviac registrovaných bločkov na obyvateľa je v Košickom kraji.