Agentúra EÚ pre bezpečnosť (EASA) vyjadrila „veľké obavy“ o bezpečnosť lietadiel vyrobených na Západe, ktoré aj naďalej lietajú v Rusku. V dôsledku sankcií uvalených na Moskvu v dôsledku ruskej vojny na Ukrajine totiž prevádzkovatelia týchto strojov nemajú prístup k náhradným dielom a riadnej údržbe, píše Reuters.
„Nie je to bezpečné,“ uviedol riaditeľ EASA Patrick Ky s tým, že regulátori o mnohých lietadlách, ktoré sa pohybujú v ruskom vzdušnom priestore nemá dostatok relevantných údajov, ani informácie o tom, či niektoré z týchto lietadiel zaznamenalo v poslednom čase nejaké problémy ohrozujúce bezpečnosť leteckej prevádzky.
Riziko lietania v Rusku je vysoké
„O šesť mesiacov, kto vie? A o rok, kto vie,“ povedal Ky, pričom dodal, že postupom času bude riziko závažných problémov strojov lietajúcich v Rusku narastať. Objavili sa podľa neho aj správy, že Rusko bude nútené niektoré lietadlá využívať ako zdroj náhradných dielov, aby ostatné mohli lietať.
Súčiastky už neuvidia
Spoločnosti Boeing a Airbus v marci vyhlásili, že ukončili dodávanie náhradných dielov ruským leteckým dopravcom. V apríli americký federálny úrad pre letectvo (FAA) znížil bezpečnostné hodnotenie Ruska s odôvodnením, že jeho Federálna agentúra pre leteckú dopravu (Rosaviacija) nespĺňa bezpečnostné normy Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO).
Rusi si v USA nezalietajú
Spojené štáty tiež v marci zakázali ruským leteckým dopravcom vstup do svojho vzdušného priestoru. V tom istom mesiaci americké ministerstvo obchodu zaradilo viac ako 150 boeingov prevádzkovaných ruskými aerolíniami na zoznam lietadiel, o ktorých sa predpokladá, že porušujú nariadenia o kontrole exportu.
Išlo o ruské dopravné a nákladné lietadlá spoločností Aeroflot, AirBridge Cargo, Utair, Nordwind, Azur Air and Aviastar-TU. Akékoľvek dopĺňanie paliva, údržba, predaj náhradných dielov alebo servis poskytovaný lietadlám týchto spoločností bude pokladaný za porušenie amerických nariadení o kontrole exportu, za čo dotknutým spoločnostiam hrozia tresty väzenia, pokuty alebo odňatie vývozného povolenia.
Začiatkom júna ministerstvo pridalo na obchodnú čiernu listinu ďalších 70 ruských právnických osôb vrátane viacerých výrobcov lietadiel.