Prvé a doteraz jediné civilné lietadlo novo skonštruované a vyrábané v Rusku po zániku Sovietskeho zväzu Suchoj Superjet by sa mal premenovať, pretože vraj nie je normálne, aby ruské lietadlo nieslo anglický názov. Navrhol to Sergej Čemezov, ktorý stojí na čele štátneho zbrojárskeho konglomerátu Rost (anglicky Rostec), zahŕňajúceho aj výrobu lietadiel. Práve sa totiž chystá nová verzia, ktorá sa zatiaľ nazýva Superjet New. Nový názov by sa podľa Čemezova mohol stať predmetom celoštátnej súťaže.
Bielorusko by mohlo spustiť lety na Ruskom okupovaný Krym, vyhlásil Lukašenko
,,Prečo by sa lietadlu ruskej výroby malo hovoriť anglickou skratkou?" pozastavil sa Čemezov. ,,Domnievam sa, že názov sa musí zmeniť. Možno na to vyhlásime celoštátnu súťaž," dodal podľa denníka Vedomosti.
Ten pripomenul, že o nevyhnutnosti premenovať toto prúdové lietadlo určené pre krátke regionálne linky hovoril Čemezov už pred dvomi rokmi, kedy sa veľa preberali technické problémy lietadla, aj po tragickej havárii na moskovskom letisku Šeremeťjevo v máji 2019 pri ktorej prišlo o život 41 ľudí.
Dovážané súčiastky sa stali problémom
Suchoj Superjet SSJ 100 vznikal od začiatku tisícročia, na letecké linky sa dostal v roku 2011. Lietadlo bolo pôvodne vychvaľované ako výsledok hlbokej integrácie ruského leteckého priemyslu do medzinárodnej spolupráce s globálnymi dodávateľmi.
Ale približne 70 percent súčiastok sa dováža, čo sa stalo problémom po roku 2014, kedy Západ zareagoval sankciami na ruskú anexiu ukrajinského Krymu a podporu povstania proruských separatistov na východe Ukrajiny.
Lukašenko tvrdí, že pri nedeľňajšom incidente s lietadlom Ryanair konal zákonne
V roku 2018 tak prišlo rozhodnutie nahradiť diely z dovozu domácimi. Vinou sankcií a nízkeho dopytu výroba základná verzia Superjet aj tak nedosiahla plánovaného objemu, poznamenal denník.
Dodal, že výrobca chystá k roku 2023 spomínanú novú verziu, pri ktorej sa dovážané diely nahradia ruskými súčiastkami, a to vrátane čisto ruských motorov. Vývoj tejto verzie vyjde podľa denníka Vedomosti na 120 až 130 miliárd rubľov .
Konkurencia pre Boeing a Airbus
Rusi pri názvoch lietadiel zvyčajne dávajú prednosť čisto technickému pomenovaniu, ako svedčí aj názov vyvíjaného lietadla pre stredne dlhé linky MS-21, ktorý má konkurovať americkým Boeingom a európskym Airbusom v najpopulárnejšej kategórii dopravných lietadiel.
Prototyp MS-21 vzlietol už v máji 2017, ale poháňali ho americké motory. Prvé verejné predstavenie MS-21 predvlani v lete na moskovskej leteckej výstave sledovali aj prezidenti Ruska a Turecka Vladimír Putin a Recep Tayyip Erdogan. Vlani v decembri stroj prvýkrát letel s ruskými motormi PD-14.
Lietadlo spoločnosti Virgin Galactic sa prvýkrát dostalo na pokraj vesmíru
Sovietsky zväz bol významným výrobcom osobných dopravných lietadiel široko používaných aj vo spojeneckých krajinách. Ale po páde komunizmu letecké spoločnosti svoje Tupolevy a Iljušiny nahradili Boeingami a Airbusmi.
Kremeľ usiluje o zníženie závislosti Ruska na dovoze zo Západu, najmä od zavedenia západných sankcií. Moskva plánovala dodávky MS-21 od roku 2019, ale termín musel byť odložený.
Rosta vysvetlil, že americké sankcie prinútili dovážané kompozity v krídlach nahradiť súčiastkami ruskej výroby. Prvé dodávky nových lietadiel sa teraz čakajú na konci roka.