Lietadlo indonézskych nízkonákladových aeroliniek Lion Air pri pristávaní na ostrove Bali netrafilo na dráhu a skončilo na plytčine v mori. Nepodarené pristátie sa zaobišlo bez obetí na životoch, ale až 45 z viac ako stovky ľudí na palube utrpelo podľa agentúry AP zranenia.
Prvé správy agentúr síce hlásili až 172 zachránených, ale neskôr sa ukázalo, že v lietadle bolo 101 cestujúcich a sedem členov posádky. Záchranári zranených previezli do okolitých nemocníc. Žiadny z poranených, ktorých bolo podľa agentúry Reuters len 22, vraj nie je v ohrození života.
Pôvodne sa tiež predpokladalo, že lietadlo typu Boeing 737 prešlo pristávaciu dráhu a zišlo do mora; dráha je totiž netypicky umiestnená tak, že na jednej strane začína na línii brehu a na opačnej vybieha ďaleko do mora. Neskôr aerolínie pripustili, že stroj ku dráhe ani nedoletel a spadol do vody zhruba 50 metrov pred ňou.
Príčina ešte nie je jasná, úrady nehodu vyšetrujú. Počasie bolo síce daždivé s hmlou, no lietadlo bolo prakticky nové, dodané vlani.
"Lietadlo išlo na pristátie, keď som uvidel náhle sa približujúce more, až sme nakoniec rachli do vody," povedal agentúre AP jeden zo zranených cestujúcich, Dewi. "Všetci cestujúci v panike kričali, báli sa, že sa utopia. Vyliezol som núdzovým východom a plával, kým mi nepomohli záchranári."
Podľa šesťdesiatročnej cestujúcej, ktorú vyspovedala miestna televízia "nič nenasvedčovalo havárii, ale zrazu sme spadli do vody". Trup sa rozlomil, ale čoskoro sa dočkala evakuácie a ošetrenia drobných zranení.
Lion Air je najväčšou súkromnou leteckou spoločnosťou v Indonézii, jej podiel na trhu je 45 percent. V súčasnosti tieto aerolinky prudko expandujú vďaka rozmachu leteckej dopravy medzi 17 500 ostrovmi krajiny.
Nedávno si objednali 234 lietadiel Airbus A320 za 18,4 miliardy eur, čo predstavovalo rekordnú zákazku v dejinách civilného letectva. O poldruha roka skôr, v novembri 2011, si rovnaká spoločnosť objednala 230 lietadiel Boeing 737 za 21,7 miliardy dolárov. Tieto stroje majú byť dodané v rokoch 2014 až 2026. A to aerolínie začínali pred 13 rokmi s jediným lietadlom.
Experti však neskrývali obavy, aby takýto rast nebol na úkor bezpečnosti, najmä keď v Indonézii chýbajú dostatočne kvalifikovaní piloti. Zlú povesť firmy zhoršila aj séria šiestich dopravných nehôd v rokoch 2002 až 2006 a aerolinky sa ocitli medzi indonézskymi spoločnosťami so zákazom lietať do Európskej únie pre zlú bezpečnosť. Tento zákaz bol podľa agentúry Reuters postupne od roku 2009 zrušený.
Avšak podľa fanúšikov letectva sú vraj miestne blogy stále plné sťažností pilotov na prepracovanosť, údajne mizerné platy a na "nevoľnícke" pomery.
Zdroj: SITA / AP
Foto - SITA / AP