Základný dizajn lietadla s rúrkovým trupom a krídlami sa nezmenil už desiatky rokov. Do roku 2030 by však kalifornskú oblohu mohol brázdiť nový typ lietadla s radikálne odlišným dizajnom.

Americký startup JetZero verí, že nový model lietadla bude budúcnosťou komerčného lietania a pomôže výrazne znížiť emisie uhlíka. Pri dizajne sa inšpiroval vzhľadom „neviditeľných“ bombardérov, ktorých tvar sa označuje pojmom „lietajúce krídlo“. S prvými demonštračnými letmi plánuje startup začať v roku 2027.

Letecké spoločnosti chcú naďalej expandovať súčasným tempom, no zároveň dosiahnuť nulové čisté emisie do roku 2050 pomocou udržateľných leteckých palív (SAF). „Tieto dve veci nejdú dokopy,“ dodal generálny riaditeľ a spoluzakladateľ JetZero Tom O’Leary. Dizajn „lietajúceho krídla“ by podľa neho mohol tento problém vyriešiť.

Airbus a Boeing, ktoré vyrábajú väčšinu svetových komerčných lietadiel, už v minulosti takisto experimentovali s dizajnom „lietajúceho krídla“. JetZero verí, že pri jeho vývoji dokáže napredovať rýchlejšie než obaja priemyselní giganti. Krídla a trup nového modelu pripomínajú bombardér B-2 amerického letectva. Vďaka tomuto dizajnu lietadlo spotrebuje pri použití existujúcej technológie motorov o 50 percent menej paliva než konvenčné modely. Okrem toho by malo produkovať o 50 percent menej emisií.

Lietadlo od JetZero by malo mať kapacitu 200 až 250 cestujúcich, čo by vyriešilo veľkostnú medzeru medzi lietadlami s jednou uličkou, akými sú Boeing 737 a Airbus  A320, a dvomi uličkami. Hoci niektorí priemyselní analytici vyjadrili pochybnosti, či sa startupu podarí dodržať plánovaný časový rámec, potenciál v oblasti nižšej spotreby paliva je pre letecké spoločnosti veľmi lákavý.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Slováci by mohli zrýchliť lietadlá. Vedci zo SAV vyvinuli úplne nový špeciálny materiál