Budúcnosť lietadiel Boeing 737 MAX, ktoré získalo povolenie vrátiť sa po určitých úpravách do prevádzky, je teraz v rukách približne 700 robotníkov a technikov. Tí sa s týmito strojmi namáhajú za šedivými vrátami hangáru na letisku v púšti v americkom štáte Washington. Stroj musel ísť po dvoch haváriách mimo prevádzku, minulý týždeň ale dostal zelenú od amerického Federálneho úradu pre letectvo (FAA). Pracovníci za vrátami púštneho hangáru odvtedy bez prestania vykonávajú údržbu odstavených lietadiel, ktorým zároveň aktualizujú softvér a systémy podľa pokynov FAA.

Na letiskovej ploche pracovníci v jasne žltých vestách kontrolujú približne 240 lietadiel zaparkovaných na medzinárodnom letisku Grand County na severe mesta Moses Lake. Na dvoch pristávacích dráhach v tvare písmena X je podľa odhadov investičnej spoločnosti Jefferies viac ako polovica zo všetkých lietadiel tohto radu - stroje v celkovej cene 16 miliárd dolárov.

St Petersburg/Russia - 08 16 2018: Boeing 737 MAX 8 (China Southern Airlines) at Pulkovo International Airport
Neprehliadnite

Čína zatiaľ návrat lietadiel Boeing 737 MAX do prevádzky nepovolí

Nasadiť do prevádzky asi 450 zaparkovaných lietadiel MAX je podľa analytikov zásadné na to, aby spoločnosť Boeing mohla zmysluplne obnoviť výrobu tohto tradične výnosného zdroja. Vec komplikuje skutočnosť, že mnoho kupcov počas odstávky týchto lietadiel od objednávky odstúpila. Motory a kolesá lietadiel zaparkovaných na asfalte sú pokryté červenými krytmi, čelné sklo clonou proti slnečnému svitu a malý generátor do systémov každého z lietadiel v cykloch vysiela čerstvý vzduch a elektrinu, čo je v letectve obdoba toho, ako lekári udržujú pri živote človeka pomocou prístrojov. ,,Je to ohromná úloha," povedal agentúre Reuters riaditeľ letiska Rich Muller. ,,Krv do žíl ale všetkým naliala zelená od FAA. Nabilo ich to energiou," dodal.

Práca na letisku u Moses Lake tvorí základ celosvetovej logistickej a finančnej stratégie Boeingu, ktorý chce do prevádzky dostať viac ako 800 zakonzervovaných lietadiel 737 MAX. Zhruba 450 z nich stále patrí Boeingu. Ďalších 387 strojov pred marcom 2019, kedy boli na pokyn FAA tieto lietadlá vyradené z prevádzky, už lietalo pre nejakú leteckú spoločnosť. Tímy Boeingu po celom svete dávajú dohromady plány dodávok a ich finančné podmienky s aerolinkami, ktoré vlani museli preškrtať svoje letové poriadky a nasadiť starnúce lietadlá, aby vyhoveli silnému dopytu. Vyradenie lietadiel MAX z prevádzky sa totiž pretiahlo na dlhší čas, ako vedenie Boeingu očakávalo.  Lietadlo sa však do vzduchu vracia v čase, keď dopyt po leteckom cestovaní a nových strojoch výrazne znížila pandémie Covidu-19. Boeing navyše čelí novým európskym clám a stretáva sa s nedôverou voči značke, ktorá pre letectvo patrí k tým pod najväčším drobnohľadom.

,,Letecké spoločnosti a dodávateľské reťazce nečakajú do roku 2022 väčšie dodávky," povedal šéf spoločnosti Liebherr-Aerospace Arndt Schoenemann. Jeho firma je dodávateľom pre letecký sektor. ,,Teraz je pre toto odvetvie najväčším problémom Covid-19," dodal. Hovorca Boeingu odmietol vec podrobnejšie komentovať. Obmedzil sa na výpočet prípravných krokov, ktoré každý stroj MAX pred dodaním zákazníkovi podstúpi. Zahŕňa to tiež aktualizáciu softvéru riadenie lietadla, ktorými sa opraví systém spojený s oboma haváriami, oddelenie zväzkov káblov, ktoré pri sebe predstavovali bezpečnostné riziko, a rad testov, vrátane skúšobného letu pred konečnou previerkou FAA. Sprevádzkovanie každého lietadla, teda jeho údržba a aktualizácia softvéru, zaberie podľa aeroliniek zhruba dva týždne. Boeing už rozmiestnil svoje tímy po celom svete, aby leteckým spoločnostiam s prípravou pomohli.

Boeing 737 MAX
Neprehliadnite

EASA pravdepodobne v januári ukončí uzemnenie Boeingov 737 MAX

Vizuálne prepad dopytu na letisku pri meste Moses Lake ilustrujú biele chvostové plochy lietadiel 737 MAX, teda stroje bez kupua, alebo ktorých kupec sa zmenil. Agentúra Reuters ich tam v minulom týždni napočítala 12, podľa zdrojov agentúry sa však Boeing obáva, že mu takých lietadiel zostáva 100 alebo ešte viac. Ďalšie lietadlá stoja na pozemku Boeingu v blízkosti mesta Seattle a v texaskom meste San Antonio. Boeing rokuje s niekoľkými aerolinkami, vrátane amerických leteckých spoločností Southwest, Delta a Alaska Airlines, a snaží sa dopyt po týchto lietadlách podporiť. Očakáva sa, že zmluvy budú zahŕňať nezanedbateľné zľavy, uviedli zdroje z leteckého odvetvia. Príliš nízke ceny by ale podľa analytikov mohli naštvať iných zákazníkov.