Reťazec Lidl bude po novom ponúkať v Česku svoje ovocie a zeleninu v ekologických taškách namiesto debničiek. V rámci svojho projektu pre záchranu potravín rozširuje ponuku sortimentu. Podobné projekty proti plytvaniu majú aj ďalšie obchodné reťazce, píše server iDnes.cz.
Vlani Lidl predal 1,6 milióna debničiek plných ovocia a zeleniny, ktoré obsahovali nepoškodené kusy napríklad s pretrhnutou sieťkou či obalom alebo tovar z väčších balení, kde bol zlý napríklad len jeden kus. Zodpovedá to zhruba 4 800 tonám zachráneného ovocia a zeleniny.
Po novom nájdu zákazníci ovocie a zeleninu v špeciálnych taškách, ktoré nahradili debničky. Hovorca spoločnosti Lidl Tomáš Mayer to zdôvodnil praktickou stránkou projektu.
Tašky sú tvorené z vlákien Silphie, čo je rastlina predtým využívaná výhradne na výrobu bioplynu. Teraz sa jej vlákna používajú najmä na obaly, ktoré prichádzajú do priameho styku s potravinami. Tašky sú podľa Lidlu praktickejšie a vhodnejšie aj pre tých, ktorí do predajne neprišli autom.
Reťazec zároveň pripravil nové druhy tovaru, ktoré ponúkne s výraznou zľavou, napríklad chladené výrobky. Zmeny zamerané na obmedzenie plytvania potravinami sa týkajú aj pečiva. Už teraz Lidl v Česku ponúka so zľavou 70 percent chlieb z predošlého dňa. V dohľadnom čase k nemu pridá vrecká, ktoré budú vždy obsahovať niekoľko kusov rovnakého druhu nebaleného pečiva.
Iná stratégia v Kauflande a Tescu
Svoje zlacnené debničky s ovocím a zeleninou ponúkajú v Česku aj reťazce Penny a Albert. Inú stratégiu majú v Kauflande a v Tescu.
V Kauflande využívajú IT systém, ktorý objednáva tovar na základe predikcie dopytu a vyhodnotenia aktuálnej ponuky. Štandardom je zlacňovanie tovaru s blížiacou sa expiráciou či spolupráca s Českou federáciou potravinových bánk.
Hovorca Tesca Michal Kuzmiak serveru iDnes.cz povedal, že proti plytvaniu bojujú výraznými zľavami na ovocie a zeleninu na hranici životnosti. Zákazníci si tak podľa neho kúpia iba to, čo dokážu v krátkom čase spotrebovať.