Ozbrojenci blokujú prístavy s ropnými terminálmi už niekoľko mesiacov a hrozí, že budú vyvážať ropu sami, ak im vláda nedá podiel na ropných príjmoch. Vláda ale pohrozila, že ak tanker prístav urýchlene neopustí, nechá ho potopiť alebo zadržať.
"Začali sme vyvážať ropu, je to naša prvá dodávka," citovala agentúra Reuters jedného z povstalcov. Rebeli neskôr varovali vládu, že odpovie na akékoľvek jej pokusy prekaziť predaj ropy. "Snažili sme sa s vládou dohodnúť, ale oni mali plno práce sami so sebou a o našich požiadavkách ani nerokovali," povedal Abdara Rabbi Baras, ktorý stojí na čele samozvanej autonómnej vlády.
"Ak niekto zaútočí, odpovieme na to," dodal. Povstalci z hnutia za samosprávu východnej časti Líbye od vlaňajšieho augusta blokujú tri veľké východolíbyjské prístavy. V novembri ich vodcovia založili regionálnu ropnú spoločnosť, ktorá má riadiť predaj ropy z tejto oblasti.
Od vlády žiadajú, aby do oblasti išlo 15 percent líbyjských výnosov z predaja ropy. Námestník ministra obrany Chálid Šaríf agentúre AFP povedal, že krízový výbor zložený z vládnych činiteľov a poslancov vydal ultimátum, v ktorom požaduje odplávanie tankera z líbyjských vôd.
"Ak plavidlo neposlúchne, bude ho naše letectvo bombardovať alebo ho zadrží na mori naše námorníctvo," povedal Šaríf. Termín určený v sobotu na 14:00 miestneho času však už vypršal a nič sa zatiaľ nestalo, povedali členovia výboru.
Úradujúci minister ropného priemyslu Umar Šakmak označil zakotvenie lodi v As-Sidr za "akt pirátstva". "Je to porušenie národnej suverenity. Je na ministerstve obrany, aby to riešilo," povedal. K záležitosti by sa mal ešte dnes vyjadriť premiér Alí Zajdán.
Severokórejský tanker Morning Glory, ktorý plával predtým pod libérijskou vlajkou, pri líbyjských brehoch krúžil niekoľko dní. Pracovníci štátnej líbyjskej ropnej spoločnosti NOC, ktorá blokované východolíbyjské prístavy stále ešte riadi, potvrdili, že loď zakotvila.
"Informovali sme vládu a ministerstvo obrany, aby mohli konať," povedal jeden z nich. Kórejčania sa podľa neho snažia ropu kúpiť nelegálne. Podľa zdrojov Reuters z námornej dopravy je veľmi nezvyčajné, aby v Stredozemnom mori operoval tanker pod severokórejskou vlajkou.
Podľa NOC vlastnila tanker pôvodne pomenovaný Gulf Glory firma zo Saudskej Arábie. Pred niekoľkými týždňami sa však jeho vlastník aj názov zmenili. Líbyjská vláda bola blízko k riešeniu problému v decembri. Povstalci vtedy prisľúbili, že tri z terminálov s celkovou dennou kapacitou 600-tisíc barelov uvoľnia, ak im vláda nechá podiel z tržieb a vyšetrí správy o korupcii v ropnom priemysle.
Kabinet však na tieto podmienky nepristúpil. V januári líbyjská flotila ostreľovala tanker plávajúci pod maltskou vlajkou, ktorý sa údajne pokúšal zakotviť a naložiť ropu v As-Sidr. Ozbrojené skupiny sú v Líbyi zdrojom chaosu. Odmietajú odovzdať zbrane a kontrolujú veľkú časť územia. Nechcú prísť o príjmy, ktoré im priniesol ich podiel na zvrhnutí režimu Muammara Kaddáfího v roku 2011.
Líbyjské ministerstvo obrany dnes nariadilo ozbrojeným zložkám použiť silu na zastavenie severokórejského tankera po jeho vyplávaní z prístavu As-Sidr. Oznámila to líbyjská štátna tlačová agentúra LANA.