Slovensko sa dočkalo. Od septembra máme liberálnejší trh s energiami. Tretí energetický liberalizačný balíček prešiel v parlamente v júli tohto roku. S poldruharočným meškaním. Výsledkom má byť väčšia konkurencia, spokojnejší spotrebiteľ s vyššou mierou ochrany, nezávislejší regulátor, menej podvodov pri podomových predajoch. Skrátka, krok európskym smerom, k jasnejším pravidlám a transparentnejšiemu trhu. Z väčšej časti sa to legislatívcom podarilo, odvetvie sa zo zmien teší. Po prijatí nových zákonov však ostala akási pachuť nedokončenej roboty, ktorú bude treba nanovo opravovať.

Rozpaky budí predovšetkým opätovné zavedenie regulovanej ceny pre malé podniky, ktoré sa tak znova ocitli v jednej kategórii s domácnosťami s nálepkou „zraniteľného odberateľa“. Všeobecné očakávania skôr smerovali k zvýšeniu deregulácie cien energií. Brandža legislatíve vyčíta aj zmätočné ustanovenia, absenciu komplexného pohľadu na trh s energiami, zastarané pravidlá pre trh s plynom. Zákony prijaté v zrýchlenom pripomienkovom konaní vraj neboli dostatočne prediskutované a chýba im vízia.

Spokojnejší spotrebiteľ...

Faktom však ostáva, že nové pravidlá výrazne pomáhajú konkurenčnému prostrediu. Zmeniť dodávateľa bude možné prakticky každý mesiac, oproti doterajším štyridsiatim dňom stačí po novom od septembra už len 21 dní. Spotrebitelia musia byť oboznámení s obchodnými podmienkami a pri ich zmene či úprave ceny majú právo odstúpiť od zmluvy, ak o novinkách neboli informovaní 30 dní pred ich účinnosťou. Vďaka prevzatiu európskych smerníc do slovenskej legislatívy dostali spotrebitelia aj možnosť vycúvať zo zmeny dodávateľa aj po podpise zmluvy. Po novom majú 14 dní na jej odstúpenie.

Dodávatelia, pochopiteľne, zmeny vítajú. „Zákazník by mal mať vytvorené legislatívne podmienky, ktoré chránia jeho práva,“ zdôrazňuje Stanislav Reguli, výkonný riaditeľ SE Predaj, dcérskej spoločnosti Slovenských elektrární, ktorá patrí do portfólia talianskeho Enelu. „Jednoduchší a rýchlejší proces výberu nového dodávateľa je príležitosť zabojovať o nových zákazníkov,“ hodnotí Roman Lipnička, obchodný riaditeľ spoločnosti Elgas. Väčšie práva spotrebiteľov podľa neho povedú k zvýšenej konkurencii, ktorá sa opäť odrazí na lepších podmienkach pre zákazníkov.

... silnejší regulátor

Pozíciu si podľa novej legislatívy posilnil aj energetický regulátor. Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) získal nové kompetencie. Jednou z nich bude napríklad certifikácia prevádzkovateľov sietí. Zároveň sa z neho stane aj akýsi „policajt“ na ochranu spotrebiteľov. Koncoví odberatelia sa totiž v prípade, že nesúhlasia s výsledkom alebo spôsobom vybavenia ich sťažnosti či reklamácie, môžu do 45 dní odvolať na ÚRSO. Ten predložený spor „bude riešiť nestranne s cieľom jeho urovnania“.

Nová legislatíva dáva väčšie kompetencie ÚRSO aj v oblasti kontrolnej činnosti. „Dodávatelia, ktorí nedokážu a možno ani nechcú garantovať kvalitu svojich predajných kanálov, budú mať situáciu sťaženú a dôjde k postupnej náprave na trhu,“ dúfa Jana Bolibruchová, hovorkyňa Stredoslovenskej energetiky. Týka sa to najmä zavádzania spotrebiteľov pri podomovom predaji prostredníctvom niektorých predajcov, ktorých cieľom podľa nej nie je prospech zákazníka, ale len získanie provízie z uzavretej zmluvy.

V budúcnosti by však nekalé praktiky pri získavaní zákazníkov mohli vyjsť dodávateľov veľmi draho. ÚRSO vypracuje vzorové prevádzkové poriadky aj obchodné podmienky. Každý dodávateľ si potom bude musieť dať svoje obchodné podmienky schváliť na úrade. „Ak ich jeho zástupcovia nebudú dodržiavať, riskujú nielen peňažnú sankciu, ale aj odobratie licencie,“ varuje Jozef Holjenčík, predseda regulačného úradu.

Reguláciu (ne)treba?

Opätovné zavedenie regulácie pre malé podniky s ročnou spotrebou do 30 megawatthodín pri elektrine a 100 megawatthodín pri zemnom plyne sa však s nadšením nestretla. Dodávatelia energií tento krok označujú všelijako, od anachronizmu cez spiatočníctvo až po nezmysel. „V tomto segmente vládla férová súťaž. Na reguláciu nie je dôvod,“ zdôrazňuje D. Randuška. Podľa neho sa tento krok podpíše na menšej atraktivite tohto segmentu trhu. Ba dokonca aj k poklesu dodávateľov pre týchto klientov, čo zníži súťaž a obmedzí konkurenciu. „Regulácia nebude vytvárať taký priestor na cenové rozdiely v ponukách dodávateľov a u zákazníkov klesne motivácia na zmenu dodávateľa,“ súhlasí S. Reguli. Trh sa v tomto segmente nebude vyvíjať dynamicky, ale bude stagnovať, upozorňuje.

Regulačný úrad sa bráni tým, že on predsa predpisuje iba najvyššiu možnú cenu. „Trh je otvorený a nové produkty sú výlučne vecou manažérskych schopností v zaobstarávaní komodity a invencie v obchodnej politike,“ odkazuje obchodníkom predseda ÚRSO J. Holjenčík. Podľa Igora Ďatka, riaditeľa pre retail ČEZ Slovensko, bude však výsledkom iba nižší tlak na pokles cien. „Slovensko by malo reguláciu čím skôr zrušiť,“ domnieva sa manažér českého koncernu, v ktorého domovskej krajine už nejestvuje ani regulácia pre domácnosti.

Paradoxne, nový zákon uvoľnil cenovú politiku pri nákupe plynu na výrobu tepla. Namiesto duálnych taríf, z ktorých jednu, tú pre domácnosti, ÚRSO reguloval a pre ostatných odberateľov bola trhová, už ostala len jedna. To sa však zase nepozdáva producentom tepla. Samotná cena tepla pre domácnosti totiž regulovaná ostala. „V takom prípade je namieste, aby bola regulovaná aj cena suroviny, z ktorej teplo pre domácnosti vyrábame,“ tvrdí Miroslav Obšívaný, predseda Predstavenstva Slovenského zväzu výrobcov tepla. Teplo z plynu tvorí viac než dve tretiny celkového vyrobeného objemu.

Napriek prijatiu zákona liberalizácia stále nie je dokončená. Zatiaľ chýba sekundárna a terciárna legislatíva, ktorá by mala byť hotová do konca tohto roka. Nedoriešené ostali aj podmienky obchodovania so zemným plynom či distribúcia a preprava spomínanej komodity. „Ide o jednu z našich priorít v najbližšej budúcnosti,“ hovorí Vladimír Tvaroška, predseda Výkonnej rady Združenia dodávateľov energií. Problematike „transparentného vyvažovania plynárenskej siete“ sa sľubuje venovať aj J. Holjenčík. Za prioritu považuje aj obnoviteľné zdroje energií a kombinovanú výrobu elektriny a tepla.

Lákadla dodávateľov
Zľavy aj iPad

Na slovenskom trhu s energiami panuje zúrivý boj o klienta, v ktorom dodávatelia vyťahujú najrôznejšie zbrane. Či už je to úprimná pracovníčka plynární, ktorá radšej pečie v elektrickej rúre. A preto je rada, že už aj jej zamestnávateľ ponúka okrem zemného plynu aj elektrinu. Dominantný hráč s energiami na strednom Slovensku zase stavia na technológie. Okrem mobilných aplikácií na komunikáciu s dodávateľom majú noví zákazníci aj možnosť vyhrať tablet s jablkovým logom.

Pravdaže, atraktívna komunikácia a lákadlá v podobe prémiového hardvéru nemusia na zisk či udržanie klientov stačiť. Niekto sa spolieha na tradičnú značku a rozsiahlu sieť zákazníckych centier, iný na širokú obchodnú sieť či schopnosti predajcov. Zatiaľ však zaberajú najmä zľavy. „Konkurenčný boj sa prejavuje predovšetkým v tlaku na cenu,“ priznáva hovorkyňa Stredoslovenskej energetiky (SSE) Jana Bolibruchová. Zvyčajne platí nepriama úmera, s veľkosťou klienta klesá výška marže. Veľkí odberatelia totiž disponujú vlastnými odborníkmi, ktorí nákupu energií rozumejú a ich cieľom je dosiahnuť čo najpriaznivejšiu cenu.

Do budúcnosti však cena nebude jediným kritériom, ktoré bude o výbere dodávateľa rozhodovať. „Už dnes je trendom ponúkať ku klasickej komodite aj nejakú pridanú hodnotu, motiváciu navyše,“ vysvetľuje Vladimír Tvaroška, člen Výkonnej rady Združenia dodávateľov energií. Či už ide o poradenstvo, ktorého výsledkom je úspora na spotrebe či distribučných tarifách. Alebo sieťové zľavy, ktoré svojim klientom dodávatelia poskytujú pri viazanosti.

Napríklad SSE či Západoslovenská energetika ponúkajú prostredníctvom partnerských programov zľavy pre zákazníkov na plastové okná, úsporné žiarivky, čerpadlá či klimatizáciu. Slovenský plynárenský priemysel zase pomáha s výmenou či rekonštrukciou plynových spotrebičov. Biznis zákazníci benefitujú z energetických auditov a optimalizácie nákladov. Svoje zohráva aj produktová inovácia – väčšina dodávateľov v súčasnosti ponúka združenú dodávku energií. „Vďaka tomu je možné zákazníkovi nastaviť optimálny energetický mix a efektívne využívanie oboch zdrojov, čo vedie k ďalším úsporám,“ vysvetľuje obchodný riaditeľ spoločnosti Elgas Roman Lipnička.

Liberalizácia: skok vpred, krok vzad

Čo prináša nová legislatíva

  • lehota na zmenu dodávateľa energií sa skrátila zo 40 na 21 dní
  • od uzavretia zmluvy možno odstúpiť do 14 dní bez udania dôvodu
  • spotrebiteľ má právo byť pred podpisom zmluvy oboznámený s jej obsahom v primeranej lehote
  • pri zmene ceny alebo obchodných podmienok môže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy, ak nebol so zmenami oboznámený 30 dní vopred
  • prevádzkovateľ sústavy musí vykonať fyzický odpočet odberného miesta
  • predchádzajúci dodávateľ musí na základe odpočtu do 4 týždňov vystaviť konečné vyúčtovanie
  • zaviedla sa regulácia pre malé podniky s ročnou spotrebou elektriny do 30 MWh a spotrebou plynu do 100 MWh
  • posilnila sa pozícia regulátora, ministerstvo hospodárstva už nemôže pripomienkovať jeho rozhodnutia
  • regulačný úrad bude certifikovať prevádzkovateľov sietí
  • regulátor bude môcť sledovať kvalitu služieb poskytovaných dodávateľmi, ktorí pri ich nedodržaní budú musieť platiť kompenzácie spotrebiteľom
  • regulátor bude vystupovať ako arbiter pri sporoch medzi spotrebiteľmi a dodávateľmi energií

Článok vyšiel v prílohe TREND +Energetika, ktorá je prílohou aktuálneho vydania TRENDU 39/2012.

Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.

Partner projektu:

Liberalizácia: skok vpred, krok vzad

Foto - Profimedia.cz