Štátne železnice potrebujú zmenu

Trojica veľkých štátnych železničných firiem dlhodobo zápasí s udržateľným hospodárením. Bez čoraz štedrejších dotácií by mali problém prežiť. Správca železničnej infraštruktúry Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) avizoval, že vlaňajšok uzavrie s najhlbšou stratou za poslednú dekádu a v situácii, kedy až tretina koľají je v nevyhovujúcom stave. Osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa aj napriek svojmu defacto monopolnému postaveniu na trhu len tesne drží v pásme čiernych čísel a nákladnému dopravcovi ZSSK Cargo hrozí, že po náročných dvoch rokoch ozdravného procesu ho tento rok dramatický nárast ceny energií opäť vrátia do straty. 

Zefektívnenie riadenia železničných megafiriem sa tak pre vedenie ministerstva dopravy, ako ich jediného akcionára, stalo jednou z priorít. Práve do železníc by totiž v nadchádzajúcich rokoch mali tiecť stovky miliónov eur z európskej pokladnice. V prípade, ak budú využité systematicky a zmysluplne, môžu pomôcť ťažkopádnemu sektoru opäť sa rozbehnúť. Investičné plány sú pripravené a potenciál rozsiahlej železničnej siete veľký. Úspech však bude stáť práve na schopnosti manažérov štátnych firiem využiť ponúknutú príležitosť.

Na snímke Jaroslav Kmeť, slovenský manažér, odborník v oblasti informačných technológií a súčasný štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky.
Neprehliadnite

J. Kmeť: Viaceré štátne firmy by mali prejsť sebareflexiou