Odhalenie falšovaných záznamov o náhradných dieloch do lietadiel vyvolalo hektické celosvetové pátranie po podozrivých súčiastkach. Letecký priemysel po novom čelí ďalšej náročnej úlohe, kde sa musí pokúsiť prispôsobiť archaickú dokumentáciu miliónov súčiastok digitálnemu veku, píše agentúra Bloomberg.

Udržbárske dielne a výrobcovia leteckých systémov v druhej polovici tohto roka vypátrali tisíce dielov do motorov s falšovanými záznamami, ktoré súviseli s distribútorom AOG Technics. Aerolinky v Číne, Európe i Spojených štátoch museli z prevádzky stiahnuť viacero lietadiel a odstrániť pochybné súčiastky, čo ich stálo milióny dolárov.

Škandál odhalil nepríjemnú pravdu o odvetví, ktoré sa hrdí prísnymi normami. Neexistuje tu žiadna centrálna elektronická databáza súčiastok, čo komplikuje sledovanie a overovanie dielov. Namiesto toho dodávatelia pôsobia v dodávateľskom reťazci, ktorý sa pri overovaní obchodných transakcií v nemalej miere spolieha na dôveru a osobné vzťahy.

„Všetky doterajšie informácie sú na papieri, nie v digitálnej forme,“ podotkla Ana-Marija Duranecová, expertka na výrobu v Agentúre EÚ pre bezpečnosť letectva. Federálny letecký úrad Spojených štátov v súčasnosti skúma nové technológie na sledovanie dielov a o ďalšom postupe rozhodne až na základe dôkazov. Letecký priemysel podľa neho dokáže identifikovať neautorizované súčiastky už od 90. rokov. Úrad môže výrobcov za výrobu neschválených dielov pokutovať či postúpiť prípady na trestné stíhanie.

Odborníci na letecký priemysel uvažujú o digitalizácii záznamov o dieloch už vyše dvadsať rokov, no zatiaľ takmer bez výsledku. Jednou z technických prekážok je neschopnosť priradiť digitálne dokumenty k dielom bez sériového čísla, akými sú skrutky a nity, ktoré sú vyrábané masovo a tvoria väčšinu leteckých súčiastok.

Viaceré startupy sa snažia podnietiť letecký priemysel k zmene. Regulačné orgány si ich snahy už všimli, no je otázne, či sa zhodnú na potrebe výmeny papiera za bezpečnejší spôsob dokumentácie. Mnoho leteckých firiem súčasný systém obhajuje aj napriek namáhavej honbe za podozrivými dielmi od AOG. Bez podpory regulačných orgánov môže byť prijatie prísnejších noriem nerealizovateľné.

Ďalšie dôležité správy

Falošné kabelky svetovej značky zaistili ozbrojení príslušníci finančnej správy z Colného úradu (CÚ) Trnava v jednej z predajní v Galante. Škoda, ktorá by vznikla predajom týchto falzifikátov ako originálnych výrobkov bola zástupcom majiteľa ochrannej známky vyčíslená na 120.000 eur. Informovala o tom hovorkyňa CÚ Iveta Zlochová.
Ozbrojení príslušníci finančnej správy z Veľkého Medera, ako uviedla, pri kontrole dodržiavania predpisov o duševnom vlastníctve  našli v prevádzke v centre Galanty kab
Neprehliadnite

EÚ vlani zadržala falošné tovary v hodnote vyše dve miliardy eur