Letecké spoločnosti a regulačné úrady by v kokpitoch osobných lietadiel v blízkej budúcnosti najradšej videli iba jedného pilota. Podľa nich by to znížilo náklady a tlak spôsobený nedostatkom členov posádky. Niektorým ľudom sa však predstava, že by celá zodpovednosť ležala na pleciach jedinej osoby, veľmi nepozdáva, píše agentúra Bloomberg.
Viac ako 40 krajín vrátane Nemecka, Spojeného kráľovstva či Nového Zélandu požiadalo úrad OSN, ktorý stanovuje letecké normy, aby z letov s jedným pilotom urobil bezpečnú realitu. Agentúra Európskej únie pre bezpečnosť letectva (EASA) sa s výrobcami lietadiel takisto snaží určiť, ako by mohli takéto lety prebiehať, a pripravuje pre ne pravidlá. Podľa EASA by letecké spoločnosti mohli tieto služby začať poskytovať už od roku 2027.
Pilotom sa však tento plán nepozdáva a cestujúci mu takisto nie sú veľmi naklonení.
Piloti majú obavy
Kapitán Tony Lucas zo spoločnosti Qantas Airways argumentuje, že ľudia zodpovední za tento nápad očividne žiadne lietadlo na každodennej báze nepilotujú. „Keď sa veci pokazia, tak sa pokazia pomerne rýchlo,“ dodáva.
Lucas sa okrem toho obáva, že ak by návrh prešiel, tak by pilotom ostalo menej času na zaúčanie svojich mladších kolegov.
Plánované zmeny prinášajú mnoho iných výziev. Zatiaľ napríklad nie je jasné, čo by sa stalo, keby takýto pilot skolaboval alebo by lietadlo začal viesť chaoticky. Automatizácia, technológia a pomoc na diaľku zo zeme by v tomto prípade nahradili odbornosť, bezpečnosť a bezprostrednosť druhého pilota.
Technologický pokrok je výhodou
Letectvo k letom s jedným pilotom smeruje už niekoľko desaťročí. V 50. rokoch 20. storočia boli kokpity lietadiel oveľa plnšie – spravidla sa v nich nachádzali kapitán, druhý pilot, letecký inžinier, navigátor a radista. Vďaka technologickým pokrokom však v súčasnosti posledné tri pozície nie sú potrebné.
Jednou z podmienok jediného pilota v kokpite je, aby boli tieto lety také bezpečné, ako keby v ňom sedeli dvaja piloti.
„Psychologické prekážky sú pravdepodobne náročnejšie než tie technologické,“ myslí si Alexander Feldman, predseda oddelenia spoločnosti Boeing pre juhovýchodnú Áziu. Podľa neho existuje technológia, ktorá umožňuje lety s jedným pilotom. Problémom je skôr určiť hranicu, v rámci ktorej by regulačné úrady, ako aj široká verejnosť, považovali takéto lety za bezpečné.
Podľa Bloombergu treba poznamenať, že ročne počet smrteľných leteckých nehôd klesol.
Druhý pilot ako najlepšia záruka
Nič sa však neosvedčilo tak, ako druhý pilot, ktorý je oddýchnutý, fyzicky prítomný na palube a má za sebou dobrý výcvik, argumentuje vo svojej správe Medzinárodná federácia združení pilotov leteckých liniek.
„Pasažieri komerčných letov v kokpite očakávajú dvoch pilotov a presne to si aj zaslúžia,“ myslí si generálny riaditeľ spoločnosti Apex Joe Leader.
Prechod na jedného pilota by podľa Úradu civilného letectva Spojeného kráľovstva mohol ovplyvniť napríklad výcvik posádky či zdravotné požiadavky, ako aj psychické zdravie a pracovné uspokojenie.
EASA si všetky tieto obavy uvedomuje a už sa nimi v rámci rozhodovacieho procesu zaoberá.