Letecké spoločnosti, ktoré prevádzkujú lety z európskych letísk, budú čoskoro musieť Európskej komisii nahlasovať odhadované kondenzačné stopy, teda „condensation trails“ (známe ako contrails) z motorov lietadiel, ako aj množstvo oxidu uhličitého, ktoré vypúšťajú ročne.
Letecký priemysel viedol intenzívne lobistické aktivity proti novým pravidlám, ktoré prijali vládni delegáti za zatvorenými dverami 30. augusta. Tvrdil, že neexistuje dostatok údajov dokazujúcich účinkoch contrails, uviedol euronews.com.
Európska komisia síce uznala „vnútorné neistoty“ v súvislosti s klimatickými stopami leteckého priemyslu inými než sú emisie CO2, uviedla ale, že „celkový príspevok k globálnemu otepľovaniu [je] dobre známy“ a nové požiadavky na hlásenia by pomohli zlepšiť poznatky v tejto oblasti. „Štúdie ukázali, že neistota v týchto účinkoch nie je dostatočným dôvodom na nečinnosť,“ uviedol výkonný orgán EÚ.
Dnešné výletné lode urobili z Titaniku malú rybársku loďku. Uhlíková stopa sa vymkla kontrole
Kondenzačné stopy obsahujú oxidy dusíka, čierny uhlík a ďalšie látky škodlivé pre klímu. Odborníci preukázali, že podporujú tvorbu oblačnosti vo vyšších vrstvách atmosféry a prispievajú ku globálnemu otepľovaniu. Ich príspevok je údajne najmenej rovnaký ako ten, ktorý pochádza z dvoch percent svetových emisií CO2 produkovaných lietadlami.
Ekologické skupiny kritizovali dočasnú výnimku pre diaľkové lety, ktorá sa nachádza v konečnom znení dohody. Pravidlá sa budú od budúceho roka vzťahovať iba na lety medzi letiskami v Európskom hospodárskom priestore, teda v EÚ, Islande, Nórsku a Švajčiarsku.
„Diaľkové lety opäť dostali výhodné zaobchádzanie zo strany EÚ,“ uviedla manažérka pre leteckú politiku v bruselskej lobistickej skupine Transport & Environment Krisztina Henczová. „Tvrdo pracovali na podkopávaní opatrení a výskumu týkajúceho sa ne-CO2 a za svoje úsilie boli odmenení.“