Zhoršené prognózy spoločností Volkswagen, Stellantis a ďalších výrobcov automobilov vyvolávajú obavy, že európsky automobilový priemysel skĺzne do ešte hlbšieho útlmu.
Nenaplnené predikcie
Na začiatku tohto roka európsky automobilový priemysel očakával návrat do normálu vďaka tomu, že sa vyriešili problémy v dodávateľských reťazcoch, ktoré vznikli v dôsledku pandémie. Predpovedal sa viac ako dvojpercentný nárast výroby, no podniky namiesto toho teraz čelia problémom na viacerých frontoch vrátane ostrej konkurencie z Číny, slabého európskeho dopytu a pomalého presunu európskych motoristov k elektromobilom.
„Všetci sme očakávali, že sa situácia znormalizuje, ona ale naberá obrat k horšiemu. Zrazu dochádza k zrýchleniu pri negatívnych faktoroch, rozsah toho zhoršenia je veľký,“ uviedol analytik Philippe Houchois zo spoločnosti Jefferies.
Automobilky teraz podľa analytikov musia čeliť okrem iného s vyšším investíciám do technológií, nižším maržiam pri elektromobiloch a väčšej konkurencii zo strany čínskych rivalov, ktorí teraz expandujú na zahraničné trhy. „Bolo by predčasné hovoriť, že sa v budúcom roku začne situácia zlepšovať,“ uviedol analytik automobilového priemyslu Patrick Hummel zo spoločnosti UBS.
Problematická Čína
Hlavným zdrojom problémov je Čína. Tá je najväčším trhom s automobilmi na svete, na tamojší dopyt má ale negatívny vplyv kríza v realitnom sektore. Hoci Peking predstavil rad opatrení na podporu ekonomiky, firmy ako Volkswagen a Mercedes-Benz sa zrejme budú v Číne bojovať s problémami, pretože čínski spotrebitelia uprednostňujú domáce značky ponúkajúce lepšie technológie a nižšie ceny.
Podiel zahraničných značiek na čínskom automobilovom trhu v prvých troch štvrťrokoch tohto roka podľa údajov poradenskej spoločnosti Automobility klesol na rekordné minimum 37 percent, zatiaľ čo v roku 2020 predstavoval 64 percent. Obzvlášť výrazný pokles na čínskom trhu utrpeli nemecké automobilky. Jej trhový podiel v Číne v súčasnosti predstavuje menej ako 15 percent, zatiaľ čo pred štyrmi rokmi dosahoval takmer 25 percent.
Nemecké automobilky Mercedes-Benz a Porsche v posledných týždňoch zhoršili výhľad, pretože na predaj luxusných áut v Číne majú negatívny vplyv slabé výdavky čínskych spotrebiteľov.
Západní výrobcovia automobilov podľa nezávislého automobilového analytika Matthiasa Schmidta v dôsledku poklesu trhového podielu v Číne v prospech domácich rivalov prídu o ekonomické výhody plynúce z veľkého objemu výroby benzínových vozidiel určených pre čínsky trh. Pokles marží v Číne by sa potom mohli snažiť kompenzovať zvyšovaním cien na iných trhoch. „Je tu množstvo negatívnych dôsledkov (vývoja na čínskom automobilovom trhu), ktoré sa prejavia aj za čínskymi hranicami,“ uviedol Schmidt.
Situácia v Európe
V Európe, kde rast predaja brzdia vysoké úrokové sadzby, sa automobilky stretávajú aj so slabnúcim predajom elektromobilov a s bankrotmi dodávateľov, čo vedie k nedostatku súčiastok. Je nepravdepodobné, že by sa vyhliadky zlepšili v budúcom roku, keď vstúpia do platnosti nové emisné normy Európskej únie, ktoré budú európske automobilky napriek slabému dopytu nútiť predávať skôr elektromobily ako benzínové autá.
„Z hľadiska cenovej politiky by mohol byť rok 2025 v Európe veľmi ťažký,“ uviedol analytik automobilového sektora Daniel Schwarz zo spoločnosti Stiefel. „Budú musieť predávať viac elektromobilov. Ľudia ich ale nechcú, takže bude potrebné poskytovať na tieto vozidlá rozsiahlejšie zľavy,“ dodal.
Slabnúci dopyt po elektromobiloch teraz tlačí dole celkový predaj áut v Európe. Volkswagenu sa predaj na európskom trhu v období od júna do augusta znížil o tri percentá, zatiaľ čo Stellantisu predaj klesol takmer o desať percent.
Volkswagen, pre ktorý je Čína najväčším trhom, teraz zvažuje, že prvýkrát vo svojej 87-ročnej histórii prikročí k uzatváraniu tovární v Nemecku. Chcel by tak znížiť náklady, aby dokázal prekonať problémy. Podnik minulý týždeň zhoršil výhľad na tento rok a prevádzkové marže podľa novej prognózy v tomto roku klesnú z vlaňajších siedmich na 5,6 percenta.
Nedostatok súčiastok
Automobilový priemysel teraz čelí aj novým problémom v dodávateľskom reťazci, ktoré sú dôsledkom rastúceho počtu konkurzov u dodávateľských spoločností, najmä v Nemecku. Na výrobné problémy pre nedostatok súčiastok sa sťažuje napríklad britský výrobca luxusných áut Aston Martin.
„V posledných šiestich mesiacoch sa u dodávateľov objavovali požiare, povodne a konkurzy v rozsahu, aký vo svojej kariére nepamätám,“ uviedol šéf automobilky Aston Martin Adrian Hallmark, keď firma v pondelok znížila svoje ciele pre odbyt automobilov.
Analytici navyše upozorňujú, že automobilky nečelia len problémom zapríčineným vonkajšími faktormi, ale aj ťažkostiam, ktoré si spôsobili samy. Automobilka Stellantis má podľa nich napríklad problémy v Spojených štátoch, pretože pri svojich vozidlách nastavila príliš vysoké ceny. „Tento rok sme sa dopustili určitých chýb,“ priznala nedávno finančná riaditeľka Stellantisu Natalie Knightová.
Analytik Stephen Reitman zo spoločnosti Bernstein uviedol, že tento rok ukáže, či sa automobilky pokúsia prekonať slabnúci dopyt bolestivým znižovaním produkcie, alebo sa vrhnú do cenovej vojny s konkurentmi, ktorá podkope ich ziskovosť. „Ak firmy obmedzia produkciu a nebudú sa snažiť vzájomne sa zlikvidovať zľavami, potom by sa investori mohli na toto odvetvie pozerať o niečo pozitívnejšie,“ upozornil Reitman.