Pred pandémiou sa nadštandardné firemné benefity rozdeľovali najmä do troch skupín. Peňažné, voľno naviac a špeciálne služby pre zamestnancov priamo vo firme. V uplynulých rokoch však už nielen veľké spoločnosti, ktoré myslia progresívne, začali postupne zaraďovať medzi zamestnanecké výhody napríklad už aj lekára na telefóne pre všetkých svojich zamestnancov. „Reálne odhady hovoria o tom, že nielen na Slovensku, ale aj v celom regióne strednej a východnej Európy do piatich rokov klesne počet lekárov o 30 percent, čo je gigantické číslo. Dostať sa k lekárovi bez čakania je už dnes veľký problém a to aj pri menších zdravotných problémoch. Ak dávame zamestnancom ako benefit smart mobily, či tablety, tak prečo by ich nemali využívať na naozaj rozumné veci. Napríklad, na spojenie s lekárom 24/7,“ hovorí Jiří Pecina, zakladateľ a CEO telemedicínskej spoločnosti MEDDI hub, ktorá pôsobí v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a v Latinskej Amerike.

Niektoré firmy prispievajú zamestnancom na modernú diagnostiku, či napríklad programy „second opinion“. Spoločnosť META (Facebook) už pred takmer desiatimi rokmi začala poskytovať svojim zamestnankyniam dokonca finančný príspevok na zmrazenie vajíčok. Vaša spoločnosť je aktuálne partnerom už pre viac ako 150 firiem, ktoré dávajú svojim zamestnancom možnosť spojiť sa s lekárom online 24/7?. Ako to v praxi funguje?

Zdravie je nesmierne dôležitá komodita. Faktom je, že väčšina špičkových manažérov má k dispozícii expresnú starostlivosť, napríklad v podobe lekára na telefóne a stojí ich to stovky eur mesačne. Je nereálne, aby napríklad výrobný podnik s desiatkami, či stovkami zamestnancov platil stovky eur mesačne za takéhoto extra doktora pre každého svojho zamestnanca. A buďme úprimní, ani by to nefungovalo. Ten doktor by nemal na všetkých čas. Aplikáciu MEDDI app, ktorú vyvíjame a zdokonaľujeme od roku 2016 dokážeme upraviť ako tzv. white label. Začína to vlastným logom firmy, cez funkcie na mieru, kompletné zaškolenie, až po priebežnú komunikáciu k funkčnosti aplikácie. Takže môžu aplikáciu využívať priamo ako MEDDI app alebo prispôsobiť si ju s vlastným menom. Napríklad Veolia má Veolia Health Care atď.. Sú tam pripravení lekári v online službe, stojí to jednotky eur mesačne a musím povedať, že to funguje skvelo. V súčasnosti máme v ČR a SR cez 240 000 pacientov v tomto systéme. Medzi našich klientov patrí napríklad VISA, Pfizer, Česká hospodárska komora, ale aj Polícia ČR a mnohé ďalšie spoločnosti.

Aký je konkrétny finančný efekt služby?

Ten efekt, ktorý je už vyskúšaný, prináša pre firmy úsporu až do 25% nákladov. Veď zamestnanci kvôli návštevám lekárov často chýbajú v práci pol dňa aj celý deň a zamestnávateľ im zákonom stanovený počet dní takejto práceneschopnosti musí hradiť. Z dát našich partnerov vyplýva, že po zavedení MEDDI app im poklesla chorobnosť v priemere o 18% a ušetrili cca 732 dní práceneschopnosti. Je všeobecne známe, že okolo 30% osobných návštev lekára, všeobecného, či pediatra, je úplne zbytočných a dali by sa vyriešiť rýchlo a jednoducho práve vďaka telemedicíne. Je to dobrá cesta, ako napríklad zamestnaným rodičom môže dať firma možnosť rýchlo sa spojiť s lekárom v režime 24h/7 a zistiť či k nemu musia alebo nie, prípadne či stav ich dieťaťa vyžaduje osobnú návštevu lekára alebo nie. Vedia to vyriešiť s lekárom prostredníctvom zabezpečeného hovoru, videohovoru alebo chatu. Prostredníctvom MEDDI app si môžete s lekárom aj vzájomne preposielať potvrdenia, lekárske správy, fotky zranení, užívaných liekov, výsledky CT, MR, či RTG vyšetrení. Výsledkom komunikácie je riadna lekárska správa, umožňuje viesť archív prípadov, e-kartotéku atď. a ani na druhý názor lekára nemusíte čakať niekoľko dní, či týždňov. Je jedno, v ktorej zdravotnej poisťovni sú zamestnanci poistení. Lekári si môžu prepojiť MEDDI s ich informačným systémom. Zamestnanci ušetria nejednu cestu k lekárovi a späť a často aj dlhé hodiny vysedávania v čakárni. Nevyvíjali sme niečo na efekt, čo nemusí fungovať, hlavne že to dobré vyzerá a zapadne do CSR. My chceme, aby to fungovalo a funguje to.

Zdravotné údaje patria azda medzi najcitlivejšie údaje o nás. Ako dokážete zabezpečiť, že sa nedostanú voľne do online priestoru?

Toho sa my bojíme oveľa viac, ako vy, pacienti alebo Národný bezpečnostný úrad tak v Česku, na Slovensku alebo aj v Peru, kde našu aplikáciu využívajú ozbrojené sily na námorných a riečnych lodiach. Lekárske tajomstvo je posvätné a chránené zákonmi všade na svete. Preto sme v MEDDI celú platformu postavili na vlastných serveroch v rámci rôznych miest v EÚ. Celá komunikácia a údaje podliehajú 2048-bitovému šifrovaniu. Bezpečnostná architektúra je v súlade s požiadavkami Národného úradu pre kybernetickú a informačnú bezpečnosť ČR, GDPR a spĺňa aj medzinárodné normy Health Level 7, ISO 27001 a ISO 27701. MEDDI app nezbiera o užívateľoch žiadne dáta a tak to aj ostane. Disponujeme certifikátom ISO 13485. Aplikácia je už oficiálna zdravotnícka pomôcka, nie je to len nejaká konzultačná aplikácia, či dokonca chatbot s prednastavenými odpoveďami a už vôbec to nie sú rady z google za poplatok.