Rok 2024 bol pre reťazce združené v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO) mimoriadne náročný. Po počiatočnom krehkom oživení zákazníckeho dopytu nasledoval psychologický dosah oznámenia konsolidačného balíčka, ktorý spôsobil zhoršenie spotrebiteľského sentimentu a viedol k zvýšenej opatrnosti pri nákupoch, informoval predseda SAMO Martin Krajčovič. Tržby v maloobchode s potravinami a drogériou dosiahli vlani priemerný rast 4,51 percenta.
„Hlavným dôvodom bol pretrvávajúci stagnujúci dopyt, keď sa zákazníci takmer počas celého roka zameriavali prevažne na nákup základných potravín a drogistických tovarov,“ upozornil M. Krajčovič. Tržby v špecializovanom predaji drogérie boli o niečo priaznivejšie ako z predaja potravín. V tomto segmente badať oživenie spotreby. Napriek tomu sa spotrebitelia orientovali na cenovo dostupnejšie značky. K rastu tržieb prispel aj dynamický nárast online predaja.
Upozornil, že v segmente lekárenstva rástli najmä tržby v kamenných prevádzkach. Za nárastom stál najmä faktor ich zvyšujúceho sa počtu, ako aj inflácia.
Neustále zvyšujúce sa náklady
Okrem stagnujúceho dopytu ovplyvnili vlaňajšie hospodárenie reťazcov SAMO aj rastúce náklady. Maloobchodným predajcom potravín a drogérie stúpli v priemere o 6,45 percenta. Rast spôsobili najmä vyššie odbytové ceny dodávateľov, náklady na energie, distribúciu, spotrebné materiály a rast miezd zamestnancov. Platy u členov SAMO vzrástli v priemere o 9,7 percenta, čo bolo v súlade s trendom v maloobchode, kde stúpli najvýraznejšie, ako potvrdzujú aj dáta Štatistického úradu.
Významnú časť nákladov predstavovali aj výdavky spojené so zmenami legislatívy a novými vládnymi opatreniami – daň na sladené nápoje a zmena sadzby DPH. Tieto faktory sa prejavili napríklad v postupnom znižovaní predajných cien už v decembri, keď sa predajcovia snažili udržať pôvodné ceny aj pri výrobkoch so zvýšenou DPH.
Investičné náklady tvorili ďalšiu významnú položku. Celkové investície členov SAMO vlani dosiahli 286 miliónov eur. Smerovali do rozširovania obchodných sietí, modernizácie informačných technológií, budovania a rozširovania centrálnych skladov a rozvoja donáškových služieb. Časť investícií venovali inováciám, napríklad robotickým technológiám, ktoré si postupne uplatňujú už aj v obchode.
Prognóza na tento rok
V roku 2025 SAMO očakáva stagnáciu predaja alebo len minimálny rast trhu, a to najmä pre nízku kúpyschopnosť domácností. Trend pravdepodobne povedie k pokračujúcemu zameraniu zákazníkov na cenovo dostupné produkty, akciové ponuky a privátne značky - nielen v segmente potravín, ale aj v drogérii a lekárnictve.
Daň z cukru pravdepodobne spôsobí pokles predaja sladených nápojov a presun dopytu k nesladeným alternatívam alebo nápojom s jeho nižším obsahom. Zároveň však SAMO očakáva rast predaja prémiových produktov, ktoré vyhľadávajú bonitní zákazníci, uprednostňujúci kvalitu pred cenou.
Ďalšie dôležité správy
