Je to taký ten romantický biznis príbeh o náhlom vnuknutí, z ktorého sa vykľul nápad desaťročia. Toru Iwatani, mladý dizajnér videohier pracujúci pre japonskú firmu Namco, sa rozhodol, že na večeru si dá niečo z talianskej kuchyne a popri tom bude rozmýšľať o novom nápade na hru. Takom, čo by osviežil žáner, ktorému koncom 70. rokov dominovali vesmírne strieľačky.
Po zjedení prvého kúska pizze sa Iwatani pozrel na to, čo mu zostalo na tanieri. A zrodil sa Pac-Man. Rok na to, v máji 1980, prišla nová videohra na trh. A zo žltého kruhu s naznačenými ústami, ktorý sa bludiskami naháňa so štyrmi farebnými duchmi a pritom požiera bodky, sa stal fenomén.
O šesť rokov neskôr Iwatani v rozhovore priznal, že príbeh je tak trošku modernou legendou. Pizzu si síce dal, ale dizajn postavičky bol nakoniec výsledkom zaokrúhlenia japonského znaku pre ústa (kuči). A tie boli mimoriadne hladné. Hra, ktorá sa distribuovala vo forme veľkých skríň s obrazovkou a pákovým ovládačom, hltala mincu za mincou.
Zdroj: flickr
Je zaujímavé, že hra, ktorá pomohla definovať priemysel, ktorý dnes zarába viac ako ten filmový, bola vlastne nedorobok. Pôvodná myšlienka bola, že hrať sa bude dať donekonečna. Že keď hráč prejde všetky preddefinované bludiská, vráti sa na začiatok pri zvýšenej obtiažnosti. No nikto sa nedostal za 256. úroveň. Vnútorné počítadlo levelov bolo uložené v jedinom bajte, čiže jeho maximálna hodnota mohla byť 255. Po pretečení počítadla sa polovica hernej obrazovky rozsypala na nehrateľnú zmes znakov.
No to zrejme neprekážalo. Po rozbitý level sa dostala len hŕstka hráčov. Ostatní sa i tak skvele bavili: Spoločnosť Twin Galaxies, ktorá zbiera svetové rekordy v hraní videohier, spravila koncom 90. rokov veľký cenzus. Pochodila aukcie použitých hier a na starých pacmanovských skriniach počítala, koľkokrát si ľudia hru zahrali. Došli k odhadu, že len v 20. storočí bol klasický Pac-Man spustený viac ako 10 miliárd krát. Namco na fenoméne zinkasovalo dovedna okolo sto miliónov dolárov. Nevedno, čo je pravdy na tom, že kvôli nemu istý čas nebolo na domácom trhu v obehu dostatok jenových mincí.
Vzhľadom na masívnu popularitu bol zrejme dobrý nápad, že Namco upustilo od pôvodne navrhovaného názvu Puck Man. Medzi masou hráčov by sa zrejme našiel dostatok takých, ktorých by napadlo zoškrabať z loga časť písmena P.
Originálneho Pac-Mana vyvíjali dva tímy – jeden softvérový, druhý dizajnoval skriňu. S nástupom nových platforiem to bola čoraz viac najmä robota pre programátorov. Za tri desaťročia sa hra dočkala desiatok pokračovaní, klonov, i spin-offov. Zatiaľ poslednú verziu, zo žartu, predviedol Google, ktorý pri príležitosti 30. výročia zmenil logo svojho vyhľadávača na funkčné bludisko s Pac-Manom i známou štvoricou duchov.
Legenda nezostala uväznená len v rámci hráčskej subkultúry. Pojem je dobre známy i ľuďom, ktorí videohrám odolávajú. Napríklad cez populárnu hudbu či animovaný seriál. Filmové spracovanie bolo ohlásené pred šiestimi rokmi, no na Pac-Man: The Movie sa stále čaká.
Hladná postavička sa medzitým stala pojmom i v investičnom biznise. Ako inšpirácia poslúžil fakt, že Pac-Man sa mohol pred prenasledovateľmi chrániť tak, že zjedol špeciálnu pilulu, ktorá mu dala silu obrátiť sa proti nim a zožrať ich. Takzvaná Pac-Manova obrana predstavuje stratégiu ochrany firmy pred agresívnym prevzatím inou firmou. V histórii sa niekoľkokrát stalo, že firma na takzvaný hostile takeover reagovala tým, že začala aktívne skupovať akcie agresora a nakoniec ho kúpila ona.
A Toru Iwatani? Z geniálneho nápadu nezbohatol. Ako radový zamestnanec žiadny špeciálny bonus za úspech hry nedostal. A, hoci vymyslel i ďalšie hry, nikdy už úspech Pac-Mana nezopakoval. Postupne sa prepracoval do vyššieho manažmentu Namca. Pred troma rokmi, ako 52-ročný, Namco opustil a odvtedy prednáša na plný úväzok na Tokijskej polytechnickej univerzite.
Ilustrácia - Flickr.com