Prebytok lacného čínskeho exportu ohrozuje svetovú ekonomiku. Zdôraznil to francúzsky minister financií Bruno Le Maire, čím sa pridal ku kritickým názorom predstaviteľov najsilnejších krajín v skupine G7. „Máme problém s ekonomickým modelom, v rámci ktorého Čína vyrába čoraz viac lacných produktov, pretože by to mohlo byť hrozbou nielen pre EÚ či Spojené štáty, ale aj pre globálnu ekonomiku,“ povedal B. Le Maire v rozhovore pre televíziu Bloomberg. „Musíme tento problém vyriešiť.“

Financmajstri G7 sa stretli v talianskej obci Stresa na brehu jazera Lago Maggiore, kde sa dohodli, že budú „reagovať na škodlivé praktiky“ zo strany Číny a „zvážia kroky na zabezpečenie rovnakých podmienok“. Ich vyhlásenie nasledovalo krátko po oznámení Washingtonu, že americký prezident Joe Biden znovu zavedie clá na stovky tovarov dovážaných z Číny.

EÚ je už blízko k ukončeniu preverovania čínskych dotácií na elektrické vozidlá, ktoré pravdepodobne povedie k prijatiu ochranných opatrení proti vývozu automobilov z Číny. Očakáva sa ale, že európske clá budú výrazne nižšie ako v USA a budú založené na odlišnom prístupe v rámci pravidiel a postupov Svetovej obchodnej organizácie.

B. Le Maire na stretnutí G7 povedal, že členské štáty musia posilniť výmenu informácií a zaviesť spoločné hodnotenie priemyselných praktík Číny. Kľúčovou prioritou je podľa neho umelá inteligencia, kde si chce Francúzsko zachovať vedúce postavenie v Európe. Napríklad, spoločnosť Microsoft tento mesiac oznámila investíciu vo výške štyroch miliárd eur do francúzskeho cloudu a infraštruktúry AI. Spoločnosť Mistral AI so sídlom v Paríži vo februári potvrdila partnerstvo s Microsoftom.

Ďalšie dôležité správy

Image: 0184974934, License: Rights managed, Restrictions: CHINA OUT, This picture taken on December 7, 2013 shows a laborer working in the factory of Dongfeng Peugeot-Citroën Automobile Limited (DPCA) in Wuhan, central China's Hubei province. Chinese carmaker Dongfeng hopes its acquisition of a 1.1 billion USD stake in struggling French manufacturer PSA Peugeot Citroen will bring it a technology dividend and access to Western markets, but analysts said the road is likely to be long and bumpy.
Neprehliadnite

Čína chce, aby čínske automobilky do roku 2025 používali štvrtinu čipov domácej výroby