Spoločnosť Lidl vo svojej reklamnej kampani pred Vianocami hútala, či nenastavila cenovú politiku príliš nízko. Napokon si povedala, že jedlo je základ a za málo peňazí je dobré dostať veľa muziky.
V novom roku to nie je inak. „Chcete za rovnakú cenu oveľa viac? Ľahká pomoc, choďte do Lidla,“ hlásajú. Lákať na nízke ceny je v poriadku. Porovnávať ich s konkurenciou a dávať do kontrastu s rovnakým produktom podobnej predajnej siete už menej. Lidl svoju kampaň za štvavú nepovažuje. Časť konkurencie sa odmietla vyjadriť.
Chcem lacnejšiu kvalitu
„O svojich „skvelých ponukách“ hovoria mnohí. Ako sa teda v rôznych a často podobných posolstvách zorientovať? Lidl vo svojej najnovšej kampani o výhodných nákupoch nielen hovorí, ale ponúka aj dôkazy,“ píšu v tlačovej správe, ktorá je sprievodným textom k vizuálnej kampani.
Od 3. do 8. decembra minulého roka si nechali spoločnosťou Go4inside vypracovať nezávislý prieskum, v ktorom boli monitorované štandardné, nie akciové ceny výrobkov vlastných značiek spoločnosti Lidl s tými v predajniach Billa, Kaufland a Tesco.
„Je prirodzené porovnávať cenu produktov, robí to každý z nás. Na nikoho neútočíme, pravdivo zobrazujeme fakty, rovnako ako to denne robia spotrebitelia, ale aj médiá napr. pri rôznych redakčných testoch,“ reaguje na otázky týkajúce sa porovnávacej kampane Tomáš Bezák, vedúci komunikačného tímu spoločnosti Lidl.
Tvrdí, že reklama je etická, vytvorená s najlepším úmyslom. Spotrebitelia reagujú pozitívne. Kým v roku 2014 Slováci preferovali kvantitu nad kvalitou potravín, dnes sa už doba a rozmýšľanie spotrebiteľa zmenilo. Nakupujeme kvalitnejšie a zameriavame sa aj na pôvod výrobkov.
Víťazi a porazení
Za cenu kávy u konkurencie dostanete v Lidli ku káve navyše sušienky, šľahačku a cukor. Na podobnom princípe komunikuje spoločnosť výrobky vlastnej značky smerom k spotrebiteľovi.
„Cena ako overiteľná vlastnosť je v rámci konceptu porovnávacej reklamy prípustným atribútom, čo v minulosti skonštatoval Súdny dvor Európskej únie a aj Rada pre reklamu,“ pokračuje T. Bezák s tým, že porovnanie ceny značkového výrobku a súčtu cien produktov privátnych značiek spoločnosti Lidl bolo uskutočnené objektívne, vrátane skutočnosti, že reklama obsahuje informáciu o metodike zberu cien, ktorú realizovala nezávislá tretia strana. Spotrebiteľ tým podľa jeho slov dostáva jednoznačnú informáciu, čo je predmetom porovnania a tiež aj o tom, aký spôsobom bolo porovnanie realizované. Z uvedeného vyplýva, že reklama je etická.
Podnet na Radu pre reklamu podaný nebol. TRENDU to potvrdila jej výkonná riaditeľka Eva Tiko Rajčáková. Preto posudzovať, či je reklama etická alebo nie tento orgán nemôže. Oni jediní majú na to totiž nárok.
Reklamy Lidlu nabádajú na plytvanie, tvrdí komora agropotravinárov. Reťazec kritiku odmieta
Všetko naznačuje, že hranice slušnosti neprekročili a etiku neporušili. Na názor sme sa opýtali aj experta na reklamu, Róberta Slováka, ktorý zároveň zastáva funkciu člena Arbitrážnej komisie v Rade pre reklamu (RPR).
„Nemám pocit, že je to útok na konkurenciu, Lidl v kampani konštatuje, čo všetko si v cene značkového produktu môžete kúpiť v Lidli. Mám za to, že to ani nie je porovnávacia reklama v tom pravom slova zmysle, je to konštatovanie faktov: za cenu jedného značkového tovaru si kúpite X produktov značiek Lidlu,“ vysvetľuje a dodáva, že uvedené ceny značkových výrobkov navyše stanovil nezávislý prieskum, čiže v tom problém nevidí.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?