Predvianočné obdobie je pre malé a stredné podniky najrušnejšie v roku, ale zvyšuje sa počas neho aj aktivita kyberzločincov. Prieskum Mastercard odhalil, že vlani čelilo útokom z virtuálneho sveta až 95 percent slovenských a českých firiem. „Úspešný kybernetický útok dokáže firmám napáchať obrovské finančné aj reputačné škody,“ uviedla produktová riaditeľka Mastercard pre Slovensko a Českú republiku Barbora Tyllová.
Škody sa po ataku hakerov pohybujú v rozmedzí 110-tisíc až 1,14 milióna eur. V minulom roku mierilo na malé podniky takmer 43 percent všetkých kyberatakov, pričom iba 29 percent malých a stredných firiem zamestnáva bezpečnostného administrátora. Hlavným dôvodom ich zraniteľnosti sú napäté firemné rozpočty a nepripravenosť.
Pätina firiem nemá vypracovaný formálny krízový plán pre prípad kybernetického incidentu. Najčastejším dôvodom úspešného útoku sú ľudské zlyhanie alebo nepozornosť.