Komora v novembri 2019 upozornila, že zákon zmrazí vzdelávací systém učiteľov a na dlhú dobu znemožní profesijný rozvoj pedagogických i odborných zamestnancov školstva. „Tento školský rok sa nezrealizovalo žiadne akreditované inovačné vzdelávanie pre učiteľov podľa nového zákona. Na konci tohto školského roka a do dnešného dňa máme len minimum akreditovaných organizácií, ktoré môžu vzdelávať učiteľov,“ uviedla SKU.

Doplnili, že komisia pre profesijný rozvoj začala fungovať až v apríli. „Vytvorená bola mimoriadne netransparentne. Výber členov, štatút a fungovanie tejto komisie sa uskutočnili bez účasti relevantných organizácií zastupujúcich pedagógov,“ tvrdí komora.

Snímka z otvorenia prvej materskej školy a jaslí na pôde Technickej univerzity Košice (TUKE) na Slovensku. Škôlka a jasle s celkovou kapacitou 41 detí sú zaradené do siete stálych materských škôl a budú prednostne prijímať deti študentov a zamestnancov TUKE, ktorí budú mať aj zvýhodnené podmienky. Košice, 1. júla 2020. FOTO TASR – František Iván
Neprehliadnite

Rezort školstva chce eurofondy použiť na materské školy, inklúziu či platy

Odbor komunikácie a protokolu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR pre TASR v reakcii uviedol, že ambíciou rezortu je prepracovať štatút komisie pre profesijný rozvoj a následne vymenovať nových členov komisie.

Atraktivita učiteľského povolania sa nezvýši, upozorňuje na to SKU. „Vzhľadom na aktuálny stav profesijný rast nie je možný, finančný rast je od septembra 2019 vzhľadom na nový zákon tiež blokovaný. Jedinou možnosťou zvýšenia platovej tarify pre pedagógov po splnení podmienky praxe je takzvané atestačné konanie, ktorým pedagóg dokazuje svoje profesijné kompetencie pre daný kariérový stupeň,“ poznamenala SKU. Atestáciu doteraz v Metodicko-poradenskom centre od septembra 2019 získalo podľa informácií komory len desať žiadateľov.

Ministerstvo chce učiteľom finančne prilepšiť

V tejto súvislosti ministerstvo školstva uviedlo, že atraktivita učiteľského povolania je spojená predovšetkým s poslaním a významom tejto práce, v druhom rade s odmeňovaním, podmienkami práce a postavením pedagóga v škole či spoločnosti. „Ministerstvo školstva pod vedením Branislava Gröhlinga (SaS) pracuje na riešeniach, ktorých cieľom je zlepšenie celkovej situácie a podmienok pre učiteľov v zmysle programového vyhlásenia vlády. Rezort pracuje na zlepšení finančného zabezpečenia učiteľov, na vytvorení motivačnej zložky platu, na zlepšení materiálnych podmienok škôl,“ uviedol rezort školstva.

Pripomenul, že od septembra môžu do škôl nastúpiť podporné tímy, ktorých členovia pomôžu pedagógom pri výučbe, pričom na úväzky členov tímov - asistentov, špeciálnych pedagógov či psychológov - pôjde 82 miliónov eur. „Učitelia základných škôl majú od júna slobodnejší výber z učebníc, čo by im malo pomôcť učiť lepšie a podľa vlastných predstáv. Rezort spúšťa projekt na vzdelávanie pedagógov v oblasti výchovného poradenstva a prevencie za 5,9 milióna eur,“ uviedlo ministerstvo školstva.

9. ročník pracovného veľtrhu Študenti - Podniky - Univerzity
Neprehliadnite

Plagiáty nie sú len systémové zlyhania, tvrdí expertka na vysoké školstvo

Poukázalo aj na fakt, že Štátny pedagogický ústav a Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie sa v uplynulých mesiacoch snažili poskytnúť učiteľom podporu cez videokonferencie a webináre, pracovné listy pre žiakov. Bola posilnená infolinka v oblasti pedagogicko-psychologického poradenstva či vzdelávania žiakov so špeciálnymi potrebami. „Sme presvedčení, že tieto a ďalšie pripravované kroky a opatrenia budú postupne zvyšovať atraktivitu učiteľského povolania,“ tvrdí rezort školstva.

Komora si váži snahu ministra zavádzať inovácie, nové metódy práce, upravovať obsah vzdelávania, umožniť slovne hodnotiť žiakov, otvoriť trh učebníc či podporiť online vzdelávanie. „Všetky inovácie stoja na kvalitnom a motivovanom učiteľovi, ktorého podporu prisľúbil minister školstva zabezpečiť z prichádzajúcich európskych fondov. Ak sa nezmení prístup, veľká časť sľubovaného balíka môže ľahko skončiť v koši,“ tvrdia zástupcovia SKU.

Ako doplnili, od roku 2009 rezort školstva čerpal desiatky miliónov eur na zvyšovanie atraktivity učiteľského povolania v takzvanom kreditovom systéme vzdelávania učiteľov, ktorý nahradil 1. septembra 2019 príplatok za profesijný rozvoj. „Ministerstvo plánuje čerpať ďalšie stovky miliónov eur so systémom vzdelávania v nekvalitne nastavenom zákone, s netransparentne vytvorenou komisiou pre akreditáciu a s nereformovanými organizáciami,“ uzavrela SKU.

Rezort školstva dodal, že v spolupráci s inými rezortmi intenzívne pracuje na takom nastavení čerpania eurofondov, aby oblasť vzdelávania a školstva získala z alokovanej sumy čo najväčší objem a súčasne aj úžitok.