Agentúra GfK zrealizovala prieskum pre organizáciu, ktorá združuje najväčšie obchodné reťazce na slovenskom trhu, vo februári na vzorke tisíc respondentov. Takmer polovica uviedla, že kvalita je pre nich prvý najdôležitejší faktor pri rozhodovaní o kúpe. Na cenu sa takto pozerá približne štvrtina opýtaných.

„Je to relatívne historická vec, pretože dlhé roky to bývalo otočené. Kvalita sa postupne dostáva na prvé miesto takmer vo všetkých cieľových skupinách,“ hovorí šéf slovenskej pobočky GfK Rastislav Kočan. Trend ústupu ceny na úkor kvality je viditeľný najmä v posledných dvoch-troch rokoch. Zatiaľ sa však neudomácnil na celom trhu.

Kvalita potravín už tankuje Slovákov viac ako cena

Zdroj: GfK

Kvalita domácich sa zlepšuje

Na cenu stále najviac hľadia logicky ľudia s nižším príjmom či spotrebitelia v menej rozvinutejších regiónoch. „Aj tam však vidíme progres smerom ku kvalite. Cena prestáva byť taká dôležitá a kvalita ju dobieha,“ hodnotí R. Kočan.

Krajina pôvodu je top rozhodovacím kritériom pre desatinu respondentov. Podľa R. Kočana síce mierne naberá na dôležitosti, no pri rozsiahlejších prieskumoch sa nedostáva ani do pätice najdôležitejších faktorov. „Dopyt po slovenských výrobkoch sa zvyšuje, ale kvalita a cena sú dôležitejšie kritériá pre výber.“

Kvalita potravín už tankuje Slovákov viac ako cena

Zdroj: GfK

Agentúra GfK sa pýtala respondentov tiež na to, ako vnímajú ponuku slovenských výrobkov na pultoch zahraničných reťazcov. Viac ako polovica si myslí, že kvalita domácich produktov sa oproti minulosti zlepšuje, podľa tretiny zostáva rovnaká. Podľa zvyšných dvanástich percent sa posúva k horšiemu.

Takmer polovica opýtaných sa vyjadrila, že reťazce majú v ponuke viac slovenských výrobkov ako pred rokom. Dve pätiny si žiadne zmeny v šírke sortimentu nevšimli a štrnásť percent tvrdí, že slovenských výrobkov na pultoch obchodníkov je menej.

Sila aliancie

Aliancia SAMO združuje reťazce Tesco, Lidl, Kaufland, Billa, Metro, dm drogerie markt. Od apríla sa k nim pridalo tiež Terno ako prvý zástupca domáceho obchodu. Členovia organizácie v súčasnosti prevádzkujú na Slovensku 726 maloobchodných a šesť veľkoobchodných prevádzok. Dohromady zamestnávajú takmer 30-tisíc ľudí.

Kvalita potravín už tankuje Slovákov viac ako cena

Zdroj: GfK

Členovia SAMO v minulom roku predali potraviny pochádzajúce zo Slovenska v hodnote viac ako 1,5 miliardy eur. Je to viac ako celkové ročné tržby slovenského Tesca. Najväčšie zastúpenie slovenských potravín na pultoch reťazcov majú výrobky z cukrovarníckeho, hydinárskeho, mliekarenského, pivovarníckeho a vinárskeho priemyslu, ďalej mlynského, pekárenského a cukrárskeho priemyslu, ale tiež med, lahôdky, chladené, ako aj balené hotové jedlá.