Snaha o oddlženie
Súčasťou tejto kúpy je aj rozpracovaná privatizácia majoritného podielu v slovenskej spoločnosti Cargo Wagon. Tú ŽS Cargo vytvorilo špeciálne pre tento účel – aby do nej presunulo svoje vozne, a následne predalo 66-percentný podiel.
Háčik je v tom, že väčšinu vagónov si bude spätne prenajímať. Hlavná výhoda je naopak v tom, že si zníži neudržateľný dlh, čo mu umožní financovať nové investície.
Cargo popri tom pripravuje aj predaj majority v dcérskej firme ZSSK Cargo Intermodal, ktorá vlastní kontajnerové prekladisko v Dobrej na východe Slovenska a ďalšie vozne. Favoritom v tejto súťaži je firma TransContainer, ktorú kontrolujú ruské železnice.
Cargo sa trápi od roku 2009, keď mu klesli tržby a spoločnosť na to reagovala príliš vlažne. Uviazalo si na krk dlh, ktorého sa odvtedy nevie zbaviť.
Zo slovenských podnikateľov sa do súťaže zapojili napríklad Milan Fiľo, či dvojica Alexej Beljajev a Michal Lazar. Napokon však podmienky súťaže splnili len Švajčiari.
Areál Cargo prekladiska kombinovanej dopravy v Dobrej na východe Slovenska Zdroj: SITA
Prečo sa spájajú
Hovorca Carga Martin Halanda vidí v spojení VTG a AAE viacero plusov. Výhodou podľa neho je, že strategickým partnerom bude silnejšia skupina. Vagónová firma totiž prenajme svojej matke len 8- z celkového počtu 12-tisíc vozňov. Zvyšné môže prenajať inam.
„Spojením VTG a AAE sa vytvára ešte obchodne silnejšia skupina ako samotné AAE, čo môže byť pozitívne pre schopnosť Cargo Wagon umiestňovať vozne mimo spätného lízingu,“ povedal M. Halanda.
Majiteľ AAE Andreas Goer sa firmy týmto predajom nevzdáva úplne. Vo VTG získa 26-percentný podiel. „VTG sa okrem iných dôvodov spojilo s AAE pre znalosť trhov v strednej a východnej Európe a skúsenostiam AAE so širším portfóliom vozňov. AAE má vozne pre kombinovanú prepravu a prepravu konvenčného tovaru, a VTG predovšetkým cisternové vozne,“ povedal A. Goer.
Privatizácia Cargo Wagon ešte nie je ukončená. Čaká sa ešte na súhlas bánk, ktoré pre AAE kúpu financujú. Spojenie švajčiarskej a nemeckej firmy sa má dokončiť v budúcom roku
O čo ide v privatizácii
- Cargo predáva vozne, aby získalo peniaze na oddlženie.
- Kupujúci zaplatí za 12-tisíc vozňov 216,66 milióna eur; ďalších 7 miliónov zaplatí za 66-percentný akciový podiel vo firme Cargo Wagon, pod ktorú vozne prejdú. Zvyšné akcie si nechá štátne Cargo.
- Zo získaných vagónov vyše 8-tisíc spätne prenajme štátnemu Cargu na 8 rokov. Ostatné môže prenajať niekomu inému alebo zošrotovať.