Logistiku dodávok tovaru v predvianočnom období komplikuje nedôvera Číny v zahraničné inštitúcie. Lode v čínskych vodách totiž prestali byť viditeľné na sledovacích systémoch a lodiarske spoločnosti tak nemajú presné informácie o ich polohe, píše server idnes.cz.
Analytici tvrdia, že pokles lodnej dopravy začali zaznamenávať koncom októbra, keď sa Čína pripravovala na prijatie právnych predpisov upravujúcich ochranu osobných údajov.
Spoločnosti poskytujúce údaje o lodnej doprave sú obvykle schopné sledovať lode po celom svete, pretože sú vybavené vysielačom automatického identifikačného systému alebo AIS.
Tento systém umožňuje lodiam odosielať informácie, ako je poloha, rýchlosť, kurz a názov, do staníc, ktoré sú umiestnené pozdĺž pobrežia, pomocou vysokofrekvenčného rádia. Pokiaľ je loď mimo dosahu týchto staníc, môžu byť informácie vymieňané prostredníctvom satelitu.
Môže za to nový zákon
Podľa dát poskytovateľa údajov o globálnej lodnej doprave VesselsValue sa však za posledné tri týždne počet lodí, ktoré vysielajú signály z Číny, ktorá je v lodnej doprave kľúčovou krajinou, znížil takmer o 90 percent.
Analytici sa domnievajú, že našli príčinu tohto problému – čínsky zákon o ochrane osobných údajov, ktorý nadobudol platnosť 1. novembra. Nová legislatíva totiž vyžaduje, aby spoločnosti, ktoré spracovávajú dáta, získali súhlas vlády predtým, ako môžu nechať osobné údaje opustiť čínsku pôdu.
Peking sa totiž obáva, že by tieto údaje mohli skončiť v rukách zahraničných vlád, ktoré by dáta mohli zneužiť.
Podľa Anastassisa Tourosa, vedúceho tímu siete AIS v spoločnosti Marine Traffic, môžu čínski poskytovatelia údajov informácie z opatrnosti zadržiavať, a to aj napriek tomu, že sa zákon o prenose údajov o lodiach nezmieňuje.
Dodávateľské reťazce pod tlakom
S blížiacimi sa Vianocami by strata informácií z pevninskej Číny, kde sa nachádza šesť z desiatich najrušnejších kontajnerových prístavov na svete, mohla spôsobiť ďalšie problémy už aj tak zasiahnutému lodnému priemyslu.
Dodávateľské reťazce sú tento rok pod tlakom, pretože silne preťažené prístavy sa snažia udržať krok s rýchlo rastúcim dopytom po tovare a tiež sa stále vyrovnávajú s následkami pandémie.
Snaha Číny udržať si absolútnu kontrolu nad všetkými údajmi a informáciami v rámci svojich hraníc nie je prekvapivá, pretože prezident Si Ťin-pching pokračuje v posilňovaní dominancie vládnucej komunistickej strany. Krajina sa usiluje o ekonomickú sebestačnosť, pretože čelí vonkajším hrozbám, ako sú americké sankcie na kľúčové technológie.
Čína hovorí o bezpečnosti, nie izolácii
Niektorí vrcholní predstavitelia Pekingu sa nedávno snažili potlačiť obavy svetových investorov, že sa krajina uzatvára pred svetom, tým, že tvrdili, že Čína iba uprednostňuje národnú bezpečnosť a o izoláciu nejde.
Snahy Číny o udržanie národnej bezpečnosti za cenu neposkytovania dát však môžu dodávateľský reťazec prísť veľmi draho a k izolácii Číny od zvyšku sveta značne prispievajú.
Krajina je totiž úplne kľúčovým hráčom, čo sa lodnej dopravy týka a hladký priebeh dodávania tovaru do celého sveta, o ktorý sa podľa vládnych predstaviteľov údajne sama usiluje, v poslednej dobe značne komplikuje.
Situácii na dodávateľskom trhu nenahráva ani čínska prísna politika ohľadom covidu, keď krajina zavádza dlhé karantény pre námorníkov, či uzatvára svoje prístavy kvôli jednému jedinému prípadu nákazy koronavírusom.