Štátna lotériová spoločnosť Tipos počas posledných štyroch rokov bezhlavo rozdávala peniaze na podporu komerčnej kultúry. Spoločnosť pod vedením Petra Kapustu minula na koncerty interpretov, alebo podporu hudobných festivalov päť miliónov eur.

Sumy na jednotlivé akcie boli pritom priznávané bez ohľadu na výšku honoráru pre zahraničného umelca alebo očakávanú návštevnosť. Vyplýva to z dokumentov a zo súhrnu zmlúv, ktorý má TREND k dispozícii. Na šafárenie v štátnej firme minulý týždeň upozornil minister financií Ivan Mikloš.

Lotériová firma bola pritom štedrá najmä k ,,béčkovým" kapelám a podujatiam. Koncert skupiny Kiss napríklad podporila sumou 238-tisíc eur. Na prvotriednych a oveľa drahších umelcov ako Leonard Cohen alebo Bob Dylan prispela pritom len polovicou. Do koncertu Kevina Costnera, ktorý dopadol úplným fiaskom, investoval štát cez Tipos 178-tisíc eur.

Celkovo minul Tipos od roku 2007 na reklamné a propagačné účely 16,3 milióna eur. Išlo o zmluvy o reklame, ktoré sa uzatvárali na hudobné koncerty. na športové najmä hokejové turnaje či podujatia alebo na rôzne auto preteky. Na základe nich sa na podujatiach propagovala samotná značka Tipos alebo niektorá jeho hra. Podľa čoho firma vyberala akcie a určovala výšku sumy, ktorou prispeje, jasné nie je. O výške príspevkov podľa M. Kapustu rozhodovalo predstavenstvo firmy.

Z kultúry však Tipos podporoval zväčša koncerty súčasných kapiel a interpretov, hoci organizácia ich koncertov je komerčnou záležitosťou. Usporiadatelia takýchto podujatí zohnali od štátu bohaté príspevky a súčasne predávali vstupenky často aj za viac ako 50 eur. Dotácie tak pomohli vybraným agentúram k mimoriadne vysokým ziskom. Časť odborníkov z brandže sa nazdáva, že peniaze mohli skončiť aj v úplne iných rukách.

Skontrolovať tok peňazí pri takýchto jednorazových akciách je totiž veľmi zložité. Koľko z dotácií skutočne putovalo na zabezpečenie koncertu a koľko sa odlialo bokom, známe nie je. Podľa I. Mikloša to však musela byť značná časť tejto sumy.

Tipos podporil viac ako desať koncertov ročne, pričom agentúry mohli na ich usporiadanie získať až do 300-tisíc eur. Spoločnosť zásadne podporovala len niektorých organizátorov, väčšina akcií sa udiala cez štyri agentúry. Išlo napríklad o firmy bývalého moderátora TV Markíza Jozefa Poláčka, známeho pod prezývkou Jopo. Najčastejšie bola prijímateľom peňazí spoločnosť Kuul media a neskôr niektorá jej sesterská či dcérska spoločnosť. Za štyri roky pretieklo cez firmy J. Poláčka spolu päť miliónov eur (150 miliónov korún). Okrem organizovania koncertov dostala agentúra dotáciu aj na športové podujatia alebo riešenie inzercie v bulvárnej tlači.

Najväčší objem peňazí do jednorazovej kultúrnej akcie išiel na koncert Depeche Mode, v tom čase vyše deväť miliónov korún (300-tisíc eur). Mimoriadne vysoké sumy získala aj slovenská kapela Desmond, celkovo dal Tipos na podporu jej koncertov 526-tisíc eur.

Zaujímavé tiež je, ako štát cez lotériovú spoločnosť podporoval psie záprahy na Donovaloch. V roku 2008 na túto akciu prispel sumou 500-tisíc korún (16 600 eur). O rok neskôr dal 24-násobne vyššiu sumu – 12 miliónov korún (400 tisíc eur).

Počas predošlých štyroch rokov sa zmenila v Tipose aj stratégia pri daroch a sponzorstve. Bývalé vedie na čele s M. Kapustom celkovú sumu na sponzorské dotácie v porovnaní s predchodcami príliš nezmenilo. Ročne na tento účel použilo 330-tisíc. Kým za vlády Mikuláša Dzurindu sa z tejto sumy podporilo ročne do sto projektov, zástupcovia vlády Roberta Fica v Tipose dotovali najviac 10 projektov za rok.

Národná lotériová spoločnosť Tipos funguje od roku 1993 a má monopol na prevádzkovanie štátnej lotérie. Jediným jej akcionárom je ministerstvo financií.

Dotácie Tiposu

  • rok 2008 - cez 40 zmlúv o reklame minul 4,9 milióna eur, z toho na koncerty a hudobné podujatia 1,4 milióna eur
  • rok 2009 - cez 41 zmlúv o reklame minul 5,4 milióna eur, z toho na koncerty a hudobné podujatia 1,59 milióna eur
  • rok 2010 - cez 23 zmlúv o reklame minul 3,8 milióna eur, z toho na koncerty a hudobné podujatia 1,22 milióna eur
Koho podporoval Tipos

Rok

Kapela/Akcia

Dotácia
(v tis  €)

Agentúra

2008

Morcheeba

79

XL Promotion

Leny Kravitz

118,5

XL Promotion

Broadway

30,5

Kuul media

Musiq Summer 08

118,5

Kuul media

Alicia Keys

118,5

Kuul media

James Blunt

118,5

Kuul media

Seal

79

Wistone

Vanessa-Mae

79

Wistone

Depeche Mode

316

XL Promotion

Desmod Tour 2008

197,5

Kuul media

Desmod DVD

30,5

Kuul media

Musiq 1 Circus

118,5

Telemone

2009

The Pussycat Dolls

118,5

Telemone

Donovalyfest 2009

11,9

Creogroup

Lord of Dance

118,5

Creofin

Eurovision song contest

78,79

Kuul media

Musiq 1 club tour

40,46

Telemone

Leny Kravitz

79,73

XL Promotion

Mamma Mia

119

XL Promotion

Eurosong contest

106,94

Kuul media

Music Summer 2009

197,54

Kuul media

Leonard Cohen

119

Kuul media

Desmod, Kalinka

119

Kuul media

Macy Gray

78,54

XL Promotion

ZZ Top

119

Kuul media

Musiq 1

119

TELE S

Anastacia

119

Grafick production

Backstreet Boys

38

Kuul media

Pet Shop Boys

119

Grafick production

2010

Leonard Cohen

119

Kuul media

do

Donovalyfest 2010

11,9

Creogroup

júla

Kiss

238

XL Promotion

Kevin Costner

178,5

Kuul media

Bob Dylan

119

Kuul media

Elton John

119

Grafick production

Desmod & Nazareth Tour 2010

178,5

Kuul Biz

Musiq 1

261

Storm promotion

Foto na titulke - SITA / Nina Bednáriková