Vážení čitatelia,

v týchto dňoch dochádza k zmene vlastníkov nášho vydavateľstva. To sa zaraďuje do portfólia firiem finančnej skupiny Penta. Stáva sa tak preto, že mediálny biznis nielen na Slovensku hľadá nový ekonomický model fungovania a Penta našim titulom a aktivitám ponúkla projekt, ktorý by mal tieto médiá nielen posilniť z hľadiska ich pozície na trhu, ale pomôcť im tiež v ich technologickom a obsahovom napredovaní. O médiách pritom hovorí ako o svojich partneroch, ktorým zaručuje nezávislosť pri tvorbe redakčného obsahu.

Kto zarobí a kto zaplače? Prečo majú Kmotrík a spol. istý biznis so školami? A kto má spasiť Tesco?
Po dvoch desaťročiach riadenia redakcie, ktorú som založil a vybudoval s mojimi spoločníkmi, prechádzam do čisto manažérskej pozície šéfredaktora. Uvedomujem si pri tom plne zodpovednosť, ktorú mám pred čitateľmi aj mojimi kolegami. Spoluprácu s Pentou začínam v dobrej viere, že to môže byť príležitosť posunúť slovenské médiá na úroveň, ktorú sme im už my ako zakladatelia nevedeli garantovať.

S TRENDOM sa nám podarila veľká vec a z pozície vlastníkov môžeme odchádzať s hrdosťou – na titul a tradíciu, ktoré sme vybudovali, a tiež s hrdosťou na ľudí, ktorých sa nám okolo tohto projektu podarilo sústrediť. Zároveň si však uvedomujeme, že sa dá urobiť ešte viac, aby na Slovensku boli médiá dostatočne silné a zároveň slobodné. V partnerstve, do ktorého sme vstúpili, bude najmä to druhé našou hlavnou úlohou. Tak nám v tom, prosím, držte palce a zachovajte nám priazeň.

V najnovšom TRENDE mapujeme, čo na rok 2015 chystá štát podnikateľom, predovšetkým v oblasti daní, kto zarobí a kto zaplače. Manažéri ani ľudia z biznisu nie sú zvyknutí nariekať, skôr ich zaujímajú príležitosti, kde bude štát dávať nové impulzy. Napríklad prostredníctvom eurofondov sa ocitne v úlohe rizikového investora.

Slovenské vysoké školy a ich kvalita sú už dlhé roky témou. TREND sa tentoraz zameral na súkromné vysoké školy. Prečo vznikajú, kto je kapitálovo za nimi, akých absolventov “produkujú” a prečo doteraz ani jedna z nich nezanikla. Zuzana Petková v článku Biznis bez rizika? S univerzitami cituje názor, že súkromná vysoká škola je na Slovensku vlastne najistejší biznis.

Šéfom Európskej rady, alebo, ho zvyknú novinári zjednodušene nazývať, prezidentom EÚ, sa stane Poliak. Kto je Donald Tusk, čo možno od neho očakávať v európskej politike a čo jeho nominácia spôsobí na domácej politickej scéne sa zamýšľa Marián Leško v článku Vyvolený Donald Tusk.

Európska únia dotvára kontúry záchranného tzv. rezolučného fondu pre banky v objeme 55 miliárd eur. Slovensku mal na tento účel slúžiť špeciálny bankový odvod, ten však teraz napriek zavedeniu rezolučného fondu neskončí. Banky si tak budú – popri Fonde ochrany vkladov – platiť tri rôzne systémy ochrany pred krachom. Navyše, európsky fond na ochranu pred krízou zatiaľ nemá pravidlá.

Obchodný reťazec Tesco prepadá panike najmä na domácom britskom trhu. Škrú ho najmä výrazne nižšie nárasty, ako dosahujú nemecké diskonty Aldi a Lidl. Aj preto siahli po zmene globálneho šéfa, Tesco má spasiť marketér s povesťou „drasťáka“ Dave Lewis z Unileveru. Analytici mu okrem iného odporúčajú, aby sa pozrel na prevádzkovanie Tesca v krajinách strednej a východnej Európy ako aj v Číne.

Každý fanúšik technológií sa začiatkom septembra teší na Berlín. Práve tam sa zlietajú technologické firmy, aby na veľtrhu IFA ukázali to najlepšie, čo majú pripravené na najbližšie mesiace. Náš kolega špecialista Marián Biel priamo z dejiska veľtrhu mapuje, čo priniesla deväťdesiata IFA pre televízory, mobily či fotoaparáty.

Biznis je najmä o ľuďoch, v najnovšom čísle nájdete zaujímavé informácie o Miroslavovi Výbohovi a jeho aktuálnom svedectve v českej korupčnej kauze, o Vladimírovi Klocokovi ako utajenom pánovi Oravy, náš spolupracovník argumentuje, prečo vyjednávať s teroristami, hoci sa toho politici populisticky stránia, predstavujeme piateho nominovaného na Manažéra roka Pavla Uhrína z Novofructu Nové Zámky, špekulujeme nad tým, čo by bolo, keby svet odpojil Rusko od SWIFTU. V prílohe Enjoy píšeme o inline korčuľovaní. Príloha TREND plus sa tento týždeň venuje mimoriadne významnej téme inovácie v podnikaní.

Sme radi, že nás čítate a bude nám cťou, keď TREND odporučíte alebo predplatíte aj vašim kolegom alebo známym. Predplatitelia TRENDU sú v našich očiach členmi privilegovaného klubu, výrazne šetria peniaze (namiesto 2,20 platia len 1,44 eur za číslo), majú k dispozícii úplný archív na webe a printové vydanie na stiahnutie už od stredy popoludnia - deň pred oficiálnym vydaním. Takisto majú TREND vždy so sebou v tablete alebo mobile prostredníctvom našich aplikácií pre iOS a Android.

Ďakujeme. Vaše podnety, tipy ale aj konštruktívnu kritiku pozorne čítam na [email protected].

Kto zarobí a kto zaplače? Prečo majú Kmotrík a spol. istý biznis so školami? A kto má spasiť Tesco?

S úctou

Oliver Brunovský

Kto zarobí a kto zaplače? Prečo majú Kmotrík a spol. istý biznis so školami? A kto má spasiť Tesco?

TREND 36 / 2014