Ak v tridsiatke v Hongkongu nemáte iPhone posiaty diamantmi alebo Rolls-Royce s koženým interiérom so svojimi iniciálami, ste už stratený prípad. Bývalá britská kolónia a teraz autonómna oblasť Číny je rajom odpisov daní, supermarketom luxusu šitého na mieru a tak trochu gýčovitým prostredím novodobých čínskych zbohatlíkov, napísala agentúra AFP.
Veľkým lákadlom vo vnútri nákupného strediska obloženého mramorom a zdobeného pozlátkou je obchod DG Lifestyle Store, ktorý má za cieľ uspokojiť aj tie najextrémnejšie rozmary svojich zákazníkov, ktorých najväčšou nočnou morou je objaviť sa pred ľuďmi s bežným mobilným telefónom z výrobného pásu pri uchu.
Koľko musí človek zaplatiť, aby sa odlíšil od „mrzkého davu“? Dvestotisíc hongkonských dolárov, teda v prepočte takmer 20-tisíc eur.
Za túto cenu si môžete kúpiť iPhone piateho radu v zlatoružovom šasi posiatom vyše sedemkarátovými diamantmi v tvare číslovky päť.
"Je to niečo iné," tvrdí Cheryl Chanová, ktorá si v predajni prezerá katalóg s prenosnými počítačmi, tabletmi a smartfónmi, ktoré si možno prispôsobiť na želanie.
"Existuje toľko možností. Chcem len farbu, ktorá odráža moju osobnosť," dodáva. Je ochotná zaplatiť 10-tisíc hongkonských dolárov (985 eur) za špeciálny odtieň modrej alebo zelenej.
Stovky eur za odtieň farby
V Číne sa už teraz utratí 25 percent celosvetových výdavkov na luxusný tovar. Krajina sa má stať už v roku 2020 lídrom tohto odvetvia s 44-percentným podielom na celosvetových tržbách.
Podobne ako v Rusku na začiatku 90. rokoch sa aj v Číne rodia boháči vo všetkých oblastiach, či už v realitách, stavebníctve, obchode, alebo vo výrobe a v ťažbe uhlia. A rovnako ako v Rusku majú tamojší miliardári podobný vkus pre okázalosť.
"Milujú to, je to špeciálna vec. Ceny sú im na smiech," hovorí riaditeľka obchodu Lui Cytheiaová. "Ich prístup je nasledovný: ak máš iPhone a ja tiež, prečo by mal byť rovnaký?".
Nedávno si objednal zákazník z kontinentálnej Číny 70 iPhonov s novým dizajnom za celkovú sumu 800-tisíc hongkonských dolárov (79-tisíc eur).
"Je to trend. V digitálnom svete si identitu potvrdzujeme prostredníctvom sociálnych sietí. Vo svete luxusu je to prispôsobenie na mieru," podotýka Mariana Kouová z maklérskej firmy CLSA.
Veľké značky sa tým riadia, ako napríklad Salvatore Ferragamo, ktorý ponúka kabelky v 40 rôznych farbách, ale aj v jašteričej, hadej či pštrosej koži. Ermenegildo Zegna robí to isté s oblekmi, firma Rolex so svojimi hodinkami.
Rolls-Royce je špecifické auto. Jeho Phantom je z 80 percent vyrábaný podľa priania zákazníka, a to od farby laku po čalúnenie s vyrytým menom majiteľa.
"To je luxus od Rolls-Royce. Nie je to bežné auto, ale auto vyrobené pre vás," hovorí riaditeľ pobočky tohto výrobcu v Ázii Paul Harris.
Zrejme najdrahší iPhone na svete
Návrhár Stuart Hughes odhaduje, že dve tretiny jeho zákazníkov pochádzajú z Číny. Jeden podnikateľ z Hongkongu si od neho kúpil zrejme vôbec najdrahší iPhone na svete: za prístroj celý zo zlata a diamantov zaplatil 15 miliónov hongkonských dolárov (1,5 milióna eur).
"Číňania strašne utrácajú, či už pre seba alebo za darčeky. Chcú krásny telefón, aby bol odlišný, so zmenami, ktoré ho robia jedinečným," dodáva.
Prispôsobenie na mieru však nie je len čínskou špecialitou. Svoj mini iPad za zhruba 30 eur si prišiel "prezliecť" i Alexis Baron, francúzsky bankár pôsobiaci dva roky v Hongkongu, ktorý chce "niečo trochu originálneho, a nie skončiť s klasickým obalom“, ktorý má celý svet ".
Jeho rozpočet je skromnejší, ale jeho túžba je rovnaká. "Keď máte príslušenstvo, ako je iPad, je len veľmi štandardné, v bielej alebo čiernej farbe. Takže si ho budete chcieť prispôsobiť," dodáva.
Zdroj: SITA / AP
Ilustračné foto - SITA / AP