Kedysi sa využíval len na farbenie skla a keramiky do modrých odtieňov. Kombináciou kobaltu s inými kovmi však vznikajú zliatiny, ktoré charakterizuje výnimočná tuhosť, stabilita pri extrémnych teplotách či odolnosť voči korózii, opisuje britský portál BBC.
Vďaka smartfónom a batériám, ktoré bez kobaltu nemôžu fungovať, sa od roku 2008 dopyt po tomto kove zvyšuje stále rýchlejšie. Kobalt je dôležitou súčasťou lítium-iónových batérií.
Od roku 2016 do roku 2018 jeho cena stúpla z úrovne 26-tisíc dolárov za tonu na 90-tisíc dolárov. Viac ako 50 percent všetkého dopytu po kobalte, ktorý je vedľajším produktom pri ťažbe medi, sa odvíja od jeho využitia v batériách. Európska únia aj Spojené štáty klasifikujú tento kov ako kľúčovú surovinu.
Apple objednávka a vek elektromobility
Firma Apple minulý rok oznámila, že chce kobalt prvýkrát nakupovať priamo od producentov a uzavrieť s nimi dlhoročné kontrakty na dodávky niekoľkých ton kobaltu ročne.
Americký koncern rokoval o dlhodobých dodávkach kobaltu priamo s ťažiarmi. Z obáv pred potenciálnym nedostatkom tejto suroviny dôležitej pri výrobe batérií a boomu elektromobilov, ktoré tieto batérie poháňajú, si chce firma zabezpečiť dostatok kobaltu už vopred, uviedla agentúra Bloomberg.
Apple je jedným z najväčších koncových užívateľov kobaltu pre batérie do svojich zariadení. Koncern doteraz nechával jeho nákup na firmy, ktoré batérie vyrábajú. K podobnému kroku ako Apple sa pritom podujalo viacero významných technologických firiem a automobiliek.
Od roku 2018 však začala cena kobaltu klesať. Tento rok klesla v dôsledku prudkého zvýšenia dodávok o viac ako 40 percent. Analytici a investori veštili, že elektromobilová revolúcia v autodoprave bude vyžadovať veľké množstvá kobaltu. No dopyt po tejto surovine reálne vôbec nie je taký masívny, ako sa predpokladalo.
Vek elektromobilov tak podľa analytikov ešte len nastane. Odhadujú, že sa dopyt po kobalte do autobatérií bude od roku 2020 do roku 2023 zvyšovať o 24 až 35 percent každý rok. Analytici spoločnosti City zároveň predpovedajú, že tento rok sa skončí prebytkom kobaltu okolo 9 300 ton, pričom v roku 2020 bude v deficite na úrovni 7 200 ton.
„Zmrazená“ baňa
Tento týždeň švajčiarska spoločnosť Glencore zastavila ťažbu v bani Mutanda v Konžskej demokratickej republike (KDR), ktorá je najväčšou medenou a kobaltovou baňou na svete.
Glencore uviedol, že po poklese cien už nie je ťažba suroviny ekonomicky životaschopná a firma baňu zmrazila do stavu
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?