„Pretože každé takéto prerazenie tunela približuje Bratislavu ku Košiciam. Dobudovanie diaľnice má dnes pre nás obrovskú prioritu a je to aj v programovom vyhlásení vlády. Takže všetku pozornosť venujeme diaľnici D1, aby sme mohli po štyroch rokoch povedať, že vodiči môžu v plnom profile cestovať medzi Bratislavou a Košicami,“ povedal R. Brecely.
Ako ďalej uviedol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt, v úseku medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou je veľmi náročný terén. „Tento úsek je jedenásťkilometrový, skoro štyri kilometre sú mosty, tri kilometre sú tunely. Momentálne ale neboli žiadne vážne technické problémy s týmto úsekom,“ povedal R. Auxt a pokračoval, že momentálne je rozostavaných sedem diaľničných tunelov a Ovčiarsko je štvrtým prerazeným.
Ďalší tunel Žilina na tomto úseku by mal byť prerazený koncom tohto roka. „A dúfame, že v budúcnosti takisto rýchlo naštartujeme aj výstavbu úseku Turany - Hubová, ktorý by bol posledný krajec do celej skladačky, aby sme mali úplne kompletnú diaľnicu z Bratislavy do Košíc,“ dodal R. Auxt.
Dvojrúrový diaľničný tunel Ovčiarsko s dĺžkou 2 367 metrov razili baníci 21 mesiacov, pričom prieskumná štôlňa bola prerazená už pred 18 rokmi.
Celkový pohľad na východný portál tunela Ovčiarsko na úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka Zdroj: SITA
Väčšinu zatiahnu eurofondy
Jedenásťkilometrový diaľničný úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka by mal byť hotový začiatkom roka 2018 a stáť 427 miliónov eur bez DPH, pričom príspevok z eurofondov predstavuje vyše 375,8 milióna eur.
„Stavba diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, ktorej súčasťou sú tunely Ovčiarsko a Žilina, je mimoriadne špecifická z hľadiska geologických podmienok. Na stavbe bolo identifikovaných niekoľko zosuvných miest, ktoré sme zasanovali a zrealizovali sme odvodňovacie vrty, úlohou ktorých je znižovať hladinu podzemnej vody. Z technického pohľadu sa na 11 kilometrov dlhom diaľničnom úseku strieda popri dvoch tuneloch 11 mostov,“ uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.
Po dobudovaní tohto úseku ušetria motoristi medzi Bytčou a Martinom 9 minút v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy.
Diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka stavia konzorcium firiem Ovčiarsko v zložení Doprastav, Strabag, Váhostav - SK a Metrostav. Ide o projekt, ktorý je spolufinancovaný z eurofondov v dvoch fázach a v rámci dvoch po sebe nasledujúcich programových období.
Vedúci stavby tunela Ovčiarsko Jozef Valko (vľavo) s robotníkmi, ktorí prerazili tunel Zdroj: SITA
Na 11,32-kilometrovom úseku bude 11 mostov a dva tunely Ovčiarsko (2 367 metrov) a Žilina (687 metrov). Úsek sa začína v Hričovskom Podhradí križovatkou diaľnic D1 a D3. Trasa je navrhnutá po estakáde, ktorá križuje železničnú trať ŽSR Bratislava - Žilina a cestu I/18. Následne vchádza do tunela Ovčiarsko. Po vyústení z východného portálu tunela sa diaľnica dostáva do Žilinskej kotliny, ktorou prechádza južne od obce Bitarová, križuje cestu III/5183 a vstupuje do širokého údolia Bitarovského potoka.
Výbežok kopca Dúbravy prekonáva diaľnica tunelom Žilina, za ktorým sa dostáva do doliny Rajčianky. V tomto úseku je diaľnica vedená po estakáde medzi Lietavskou Lúčkou a žilinskou Bytčicou. Úsek sa končí v mieste napojenia na plánovanú križovatku Lietavská Lúčka a v nej na privádzač Lietavská Lúčka - Žilina.