Od ruín mesta Buča až po Charkov sa ukrajinskej armáde rýchlo podarilo vzdorovať ruskému útoku. Ukrajina túto vojnu môže vyhrať, no počas toho, ako sa bude vyrovnávať s následkami ničenia, ktoré za sebou Rusko zanechalo, môže ešte stále prísť o mier, píše Francis Shin, výskumný pracovník so zameraním na nadnárodnú kleptokraciu.
Neúspešný proces obnovy, zmarený ukrajinskými oligarchami, predstavuje pre Ukrajinu ďalšiu hrozbu.
Shin konštatuje, že EÚ a jej spojenci sa už zaviazali k tomu, že pomôžu s obnovou Ukrajiny, no ich snahy musia zobrať do úvahy notoricky známych ukrajinských oligarchov, pričom dodáva, že EÚ a jej spojenci musia spolupracovať s predstaviteľmi Ukrajiny s cieľom dohliadať na to, ako sa pomoc používa. V opačnom prípade podľa neho EÚ riskuje to, že peniaze poputujú do už tak plných vreciek boháčov.
Pomoc EÚ
EÚ má pred sebou ťažkú úlohu. Počas prvých dvoch mesiacov ruskej invázie sa podľa Svetovej banky vyšplhala škoda spáchaná na infraštruktúre a budovách Ukrajiny do výšky 60 miliárd dolárov. Ukrajinský premiér Denys Šmyhal sa vyjadril, že jeho krajina potrebuje každý mesiac 5 miliárd dolárov vo forme pomoci na obnovu počas obdobia piatich mesiacov a potom ďalších 600 miliárd na účely rozsiahlejšej obnovy.
Európska komisia Ukrajine prisľúbila 1,2 miliardy eur a dodatočný balík z Európskej banky pre obnovu a rozvoj v hodnote dvoch miliárd eur.
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová vyzvala členské štáty EÚ prostredníctvom uniknutej správy o obnove, aby pre Ukrajinu pripravili ďalšiu pomoc na obnovu. Z dokumentu vyplynulo, že Komisia plánuje vydať viac grantov. EÚ zriadila 5. mája trustový fond solidarity pre Ukrajinu s cieľom koordinovať externú pomoc na obnovu Ukrajiny.
Zelenského protikorupčný boj
Rozsiahla prítomnosť kleptokratických oligarchov v ekonomike a na politickej scéne Ukrajiny však skomplikuje snahy EÚ o obnovu, keďže sa môžu pokúsiť zneužiť zahraničnú pomoc s cieľom nahradiť stratu svojich vlastných miliárd dolárov, ku ktorej došlo od začiatku ruskej invázie.
Počas svojej volebnej kampane ťažil ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj z neobľúbenosti týchto kleptokratov tým, že sa staval do pozície bojovníka proti endemickej korupcii, vysvetľuje Shin.
Dodáva, že po Zelenského nástupe do funkcie mala jeho protikorupčná kampaň iba pomalý priebeh. Spojené štáty uvalili na ukrajinského oligarchu Ihora Kolomojského, ktorý Zelenskému pomáhal počas kampane, sankcie pre jeho účasť na „korupcii významného rozsahu“. Zelenskyj odmietol tvrdenia, že by Kolomojskyj niekedy mal vplyv na jeho rozhodnutia.
Zelenskyj je v silnej pozícii, pokiaľ ide o vykonávanie činnosti svojej protikorupčnej platformy, keďže sa mu svojím vodcovstvom vo vojne podarilo nazhromaždiť výrazný politický kapitál. V tejto súvislosti musia EÚ a jej spojenci do popredia klásť pomoc Zelenskému, pokiaľ ide o odstránenie korupcie, s cieľom zaistiť že kleptokrati neukradnú poskytnutú pomoc, konštatuje Shin.
Mechanizmy EÚ
Na prvý pohľad poskytuje EÚ Ukrajine veľkú časť pomoci v oblasti rozvoja kapacít prostredníctvom rôznych programov spred obdobia invázie, akými sú poradná misia EÚ na Ukrajine či protikorupčná iniciatíva EÚ na Ukrajine. V súvislosti so zneužitím týchto finančných prostriedkov EÚ nedošlo k žiadnym rozsiahlym korupčným škandálom, informuje Shin, pričom dodáva, že je to čiastočne aj preto, lebo normy EÚ v oblasti transparentnosti sú vysoké.
Menej oslnivou pravdou podľa Shina je, že pokusy EÚ o zlepšenie protikorupčných mechanizmov na Ukrajine nemali výrazný dosah. Dvor audítorov EÚ rozhodol, že celkové snahy EÚ, pokiaľ ide o pomoc Ukrajine v oblasti protikorupčných reforiem, boli v roku 2021 neefektívne. EÚ musí podľa Shina následne vážne popremýšľať o tom, ako môže lepšie rozvinúť protikorupčné schopnosti Ukrajiny, keďže v minulosti v tejto oblasti zlyhala.
Orgán dohľadu
Shin navrhuje, že EÚ a ostatní prispievatelia do trustového fondu solidarity pre Ukrajinu by mali v súvislosti s tým, ako udeľuje zmluvy, vytvoriť v rámci fondu orgán aktívneho dohľadu. Cieľom bude zaistiť, že zmluvy o pomoci sa vydajú transparentným a konkurenčným spôsobom s cieľom predísť korupcii a preskúmať a zvýšiť technickú pomoc v oblasti protikorupčnej kapacity na Ukrajine. Normy pre prideľovanie zmlúv by podľa Shina mohli byť založené na existujúcich predpisoch EÚ, ktoré pomohli pri prevencii zneužitia finančných prostriedkov.
Orgán dohľadu by takisto udržiaval blízky vzťah s ukrajinskými protikorupčnými inštitúciami, ako aj mimovládnymi organizáciami, pričom by Ukrajine pomáhal vybudovať jej vlastné kapacity na boj proti korupcii, vysvetľuje Shin.
Dodáva, že EÚ a ostatní prispievatelia by mali podporovať tieto inštitúcie a mimovládne organizácie s cieľom udržať ich politicky nezávislými, pričom by predchádzali politickému zasahovaniu a udržiavali ich činnosť efektívnejšou.