V krajinách Európskej únie má byť prakticky nemožné si od roku 2035 zaobstarať nový automobil na benzín či naftu. Štáty EÚ vedené českým predsedníctvom dohodli s Európskym parlamentom podrobnosti nových pravidiel, ktoré od spomínaného roka výrazne predražia akékoľvek emisie z nových vozidiel.

Do roku 2030 sa majú emisie obmedziť o 55 percent oproti minuloročným hodnotám. Nebude sa to však týkať ojazdených automobilov vyrobených pred rokom 2035. Dohodu ešte musí schváliť europarlament aj Rada EÚ zastupujúca členské štáty.

Európsky blok sa v súčasnosti snaží dohodnúť podobu bezprecedentného klimatického balíčka známeho ako FitFor 55, ktorý má zabezpečiť sprísnenie emisných cieľov únie k roku 2030. Medzi viac ako desiatkou noriem je aj zásadné obmedzenie emisií z automobilovej dopravy, ktoré by mali v budúcom desaťročí začať oveľa výraznejšie na pohon využívať elektrinu, vodík či iné bezemisné prostriedky.

Dnešná dohoda zásadne predraží akékoľvek množstvo oxidu uhličitého, ktoré budú nové vozidlá vypúšťať do ovzdušia. Cieľom normy, pre ktorú už prispôsobila svoje budúce plány väčšina automobiliek, je zvýhodniť obstaranie si áut poháňaných ekologickými palivami.

Niektoré štáty sa pôvodne usilovali o odklad spoplatnenia emisií, pretože sa obávali hospodárskych dopadov tohto kroku. Únijné inštitúcie sa zhodli na tom, že Európska komisia v roku 2026 zhodnotí, či je v silách EÚ tento cieľ naozaj dosiahnuť alebo či ho napríklad odložiť. Možností bude tiež využívať v spaľovacích motoroch syntetické palivá.

Ďalšie dôležité správy

Automobilky budú môcť benzínové a naftové vozidlá vyrábať, budú však musieť hradiť poplatky za prekročenie nulových limitov
Neprehliadnite

Európska komisia navrhla, aby od roku 2035 boli nové autá v EÚ úplne bez emisií