Do bitky o najdokonalejšie solárne drony však chce výrazne zasiahnuť aj tradičný výrobca lietadiel Airbus. Ten zabodoval už v roku 2010, keď solárne lietadlo Zephyr 7 stanovilo svetový rekord v nepretržitom lete trvajúcom štrnásť dní.

Veľkým úspechom Airbusu je aj objednávka na prvé dva kusy jeho nástupcu Zephyr 8 pre zatiaľ nešpecifikované potreby britského ministerstva obrany v hodnote takmer 17 miliónov eur. A už tu máme prvé testy najnovšieho modelu Zephyr T.

Roztiahnu krídla

Paul Breaks, vedúci programu Zephyr v rámci Airbusu, v máji počas konferencie AUVSI Xponential pre server Flightglobal uviedol, že kompletná finalizácia modelu Zephyr T príde na rad v momente, keď Airbus zrealizuje objednávku pre britské ministerstvo obrany. Plne funkčný by nový model Zephyr T mal byť asi v roku 2019.

Niektoré detaily o novinke však už predsa len medzi odborníkov presiakli. Airbus plánuje natiahnuť rozpätie krídel z 25 metrov modelu Zephyr 8 na 32 metrov pri novinke Zephyr T, uviedol server Wired.

Ďalším posunom bude zväčšenie nosnosti dronu. Tá oproti predchodcovi narastie štvornásobne. Zephyr T tak dokáže uniesť náklad s hmotnosťou 20 kilogramov, čo už umožňuje transportovať radar alebo aj časti vojenskej techniky.

Ďalšie posuny

Letová hladina bezpilotných solárnych lietadiel je v stratosfére – vo výškach 20-tisíc až 21-tisíc metrov. Airbus chce docieliť, aby napríklad už model Zephyr T vydržal vo vzduchu najmenej mesiac a dokázal bez problémov operovať aj vo vysokých zemepisných šírkach a v zimných mesiacoch, keď sa musí vyrovnať s nedostatkom slnečného svitu.

Stále viac sa hovorí aj o veľkej konkurencii špionážnych satelitov. Na rozdiel od nízko letiacich špionážnych satelitov, ktoré preletia nad daným miestom raz za 90 minút, sú solárne drony schopné dodávať vizuálne informácie neustále. Model Zephyr 8, vybavený komunikačným relé, dokáže z výšky 20-tisíc metrov sprostredkovávať dátový prenos medzi miestami vzdialenými aj tisíc kilometrov. Jeho nástupca by mal tieto údaje ešte vygradovať.