Koniec lásky k biznisu

Ľúbostný vzťah s biznisom sa začal v 80. rokoch a prerástol do silnej vášne, za ktorou boli nielen peniaze, ale aj čaro a noblesa. V roku 2009 sa peniaze minuli, ale nastal taký chaos a zmätok, že bolo ťažké povedať, čo sa deje pod povrchom. V roku 2010 bude jasné, že aj čaro a noblesa sa z biznisu vytrácajú. Bude to koniec ľúbostného vzťahu: obchod už nebude „cool“.

Počas trvania tohto vzťahu hrali biznis školy úlohu amorov. Najprv urobili štúdium biznisu (takmer) váženou akademickou disciplínou. Ba čo viac, urobili ju spoločensky prijateľnou, niečím, po čom mohol túžiť aj najväčší snob. Čo chcú študovať najbystrejší aj najsnobskejší študenti v Oxforde a na Harvarde? Biznis.

Hodnota tiutlu MBA

Ale v roku 2010 sa, druhý rok po sebe, vynoria desiatky tisícov prekvalifikovaných držiteľov titulu MBA a nebudú mať kam ísť. Zopár si ich nájde prácu v investičnom bankovníctve, no tí, ktorí chcú skvelé džoby vo veľkých spoločnostiach alebo v poradenstve, čaká sklamanie. Čoraz viac sa budú plaziť späť k starým zamestnávateľom, aby robili zhruba to isté, čo predtým, za zhruba tie isté peniaze. Keďže účinnosť biznis školy sa meria platom po vyškolení, študenti i zamestnávatelia si budú klásť otázku, či je naozaj tých 160-tisíc amerických dolárov, ktoré stojí MBA, hodných.

Koniec lásky k biznisu

Bude to zásadné prehodnocovanie. Magický mýtus o MBA nechával istý čas niektoré fakty bokom. V budúcnosti sa však na štúdium MBA dajú ľudia preto, aby nadobudli určité vedomosti, a nie preto, lebo titul znamená vstupenku do exkluzívneho klubu.

Vyplýva z toho niečo pozitívne. Do firiem bude prichádzať menej chytrákov, ktorí si myslia, že vedia všetko. Pokles MBA zastaví prítok nezmyslov pri zdroji. Veľkolepé predstavy o biznise budú na ústupe.

Špinavý biznis

No prídu aj zlé veci. Ak sa bude v biznise zamestnávať menej bystrých a ambicióznych ľudí, ekonomiky môžu utrpieť. Pribudne talentov vo verejnom sektore, v oblasti práva, medicíny – tam, kde sa to už teraz hmýri bystrými ľuďmi.

Zatiaľ čo pokles biznis škôl naštrbí pôvab podnikania vo všeobecnosti, vlády svojou narastajúcou reguláciou tiež urobia svoje. Byť šéfom firmy kótovanej na burze nebude v roku 2010 vôbec zábava: vypukne verejná hystéria pre jeho príjmy, ako aj – aspoň v Británii – pre obrovské výdavky. No a keď majú zlé časy vedúci predstavitelia, je nerealistické predpokladať zanietenie u ich podriadených.

Napredovanie verejného sektora by mohlo mať neblahé následky v súkromnom sektore. Nadchádzajúci rok bude pamätný pre toho, kto bude vedieť objaviť medzery a vyťažiť z nich. Bude to trochu ako v 70. rokoch, keď dala vlečúca sa recesia a dôsledky druhotnej bankovej krízy v Británii zelenú flákačom a lumpom. V roku 2010 pribudne neslávnych miliardárov. Nebudú to absolventi MBA nabití teóriami. Budú to pouliční predavači, rýchli a bez škrupúľ. So špinavými úspechmi sa biznis bude zdať ešte špinavší.

Berieme ťa!

Koniec vzťahu bude silne cítiť v našich obývačkách, kde sme sa počas minulej dekády schádzali a sledovali fenomenálne úspešné biznis programy ako „The Apprentice“ a „Dragon’s Den“. V roku 2010 budú vyzerať obstarožne. Boli postavené na myšlienke podnikateľského sna a na kúzle zasadacieho stola. Začínajúci sa koniec biznisového televízneho trhu bol nechtiac predpovedaný v roku 2009. Vtedy Gordon Brown urobil sira Alana Sugara lordom a žiadal ho o radu. Tak zničil kúzlo biznis televízie jedným šmahom ruky.

Nové televízne seriály budú modelované na obraz argentínskej klasiky „Recursos Humanos“. V nej sa uchádzači o prácu predháňajú v ponižujúcom žobraní o podradnú manuálnu prácu. Asi chytľavé divadlo, ale určite nič prvotriedne či kúzelné.

Článok je prevzatý z ročenky SLOVENSKO A SVET V ROKU 2010, ktorá vyšla ako príloha TRENDU č. 50-51. V predaji do 6. januára 2010.

Foto - Flickr.com