Amazon v spolupráci s Ekonomickou univerzitou v Bratislave, SAPIE a Hopero zorganizoval konferenciu „SME(s) bez hraníc“, ktorej hlavným cieľom bolo podporiť vzájomnú spoluprácu medzi akademickou sférou, podnikateľským sektorom a verejnou správou. Na podujatí vystúpili zástupcovia Ekonomickej univerzity v Bratislave, Ministerstva hospodárstva SR, Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, spoločnosti Amazon, ako aj slovenských malých a stredných podnikov (SMEs).
Malé a stredné podniky často čelia výzvam spojeným s malou znalosťou zahraničných trhov, jazykovou bariérou, nízkymi výrobnými kapacitami, obmedzenými zdrojmi na marketing a prispôsobovanie produktov či služieb špecifickým požiadavkám iných krajín. Regulačné bariéry, ako sú rozdielne daňové a colné predpisy, môžu komplikovať prienik na medzinárodnú scénu. Na konferencii odborníci zdôraznili, že práve digitalizácia a online trhoviská, ako je Amazon, ponúkajú slovenským firmám nové príležitosti na rast a expanziu bez potreby veľkých počiatočných investícií.
Úspešné príbehy slovenských firiem, ktoré využili digitálne trhoviská na expanziu, ukazujú, že aj menšie podniky môžu získať globálne zákazky. Napríklad firmy z oblasti remeselnej výroby, dizajnu, textilnej výroby či IT dokázali cez online platformy osloviť zákazníkov v krajinách ako Nemecko, Spojené štáty či Spojené kráľovstvo.
„Amazon sa zaviazal podporovať malé a stredné podniky, aby mohli využiť globálne príležitosti. Konferencia SME(s) bez hraníc je súčasťou našej snahy podporiť aj slovenské firmy na ceste k úspechu v zahraničí,“ uviedol Filip Franek, zástupca spoločnosti Amazon.
Diskusie na konferencii sa zamerali aj na zjednodušenie pravidiel pre malé a stredné podniky v rámci jednotného trhu EÚ, čo by výrazne uľahčilo expanziu slovenských podnikov. Jednotný trh ponúka slovenským firmám prístup k viac ako 450 miliónom spotrebiteľov, pričom úspešná expanzia by mohla výrazne prispieť k dlhodobej konkurencieschopnosti Slovenska. Ako uviedla Andrea Krajčíková, generálna riaditeľka Sekcie zahraničnoobchodnej politiky a európskych záležitostí na Ministerstve hospodárstva SR, „je potrebné otvoriť jednotný trh aj do vnútra, aj navonok, pričom jeho budovanie je nikdy nekončiaci proces.“
Malé a stredné podniky sú považované za chrbtovú kosť slovenskej ekonomiky, keďže zamestnávajú viac ako 70 % pracovnej sily v súkromnom sektore a tvoria väčšinu domácich podnikov. Ich schopnosť expandovať na zahraničné trhy je preto kľúčová pre rozvoj celého hospodárstva. Digitálne platformy, ako je Amazon, poskytujú slovenským MSP potrebné nástroje na prienik na nové trhy a rast vo svete globálnej konkurencie.