Niektorí politici nás dlhodobo presviedčajú o tom, že verejná doprava je zadarmo. Prípadne má byť regulovaná, čiže lacná, čo platí v prípade autobusovej dopravy. Každý človek so sedliackym rozumom vie, že to tak nie je.

Niekto musí zaplatiť benzín, drahších šoférov či modernejšie autobusy. Zvyčajne je to štát či pološtátna firma, ktorú dotuje zase len štát z našich daní. Časť verejnej dopravy platí aj mesto či samosprávny kraj, najmä tú prímestskú.

V rámci decentralizácie verejnej správy to tak je. Problém je v tom, že peňazí na dotovanie lacných prímestských spojov nie je dosť, lebo štát im pri decentralizácii služieb vo verejnom záujme s povinnosťami neprehodil aj dostatok financií.

Preto kraje tlačia na dopravcov, aby jazdili efektívnejšie a lacnejšie. Oni zase oprávnene tvrdia, že to nevedia alebo nechcú urobiť, lebo majú stúpajúce náklady na platy šoférov (môžu sa poďakovať strane Smer za vysokú minimálnu mzdu a vyššie príplatky za prácu cez víkendy a v noci), ale aj na modernizáciu vozového parku.

V Banskej Bystrici sa stretlo viacero problémov, ktoré trápia verejnú autobusovú dopravu na celom Slovensku, naraz. Je to biznis, ktorý sa musí dotovať z verejných zdrojov.

Preto skôr pravicový župan Ján Lunter tlačí na väčšiu transparentnosť v doprave, aby vedel kam posiela verejné peniaze. Na druhej strane stoja majitelia pološtátnych SADiek, ktorí chcú robiť biznis „po starom“ a nové móresy župana ich vyrušujú.

Stopnutím autobusových liniek sa vyhrážali už na konci roku 2018, kedy o tom písal aj TREND.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa