Za jedno z najprudšie sa rozvíjajúcich odvetví je s odhadovanou hodnotou 250 miliárd eur považovaný trh s batériami. Európa však v tomto smere výrazne zaostáva. Jej podiel na celosvetovej výrobe batériových článkov do elektrovozidiel je iba tri percentá, zatiaľ čo Ázii patrí 85 percent. Problémy robí nedostatok surovín v našich končinách, najmä vzácnych kovov ako kobalt, lítium, nikel; z farebných kovov chýba predovšetkým meď.
Na prvých priečkach vo výrobe batérií pre elektrické vozidlá je Čína, Japonsko a Južná Kórea. Severná Amerika je druhým najväčším producentom, Európa je až na treťom mieste.
Euroblok je totiž výrazne závislý od dovozu surovín z tretích krajín. Približne 65 percent kobaltu na celom svete sa ťaží v Konžskej demokratickej republike, pričom väčšina svetových lítiových baní sa nachádza v Južnej Amerike. Ázia je najväčším svetovým producentom niklu. Európska únia hľadá množstvo kovov v susedných krajinách, ako je Srbsko či Ukrajina.
A pritom by zdroje aj boli. Napríklad v strednom Francúzsku má vyrásť jedna z najväčších európskych baní na lítium, aby pomohla podporiť prechod kontinentu na elektrické vozidlá. Odhadovaný dátum spustenia je však rok 2027. Francúzska spoločnosť Imerys uviedla, že jej prieskumy potvrdili dostatočné koncentrácie a množstvá lítia v regióne Allier. Mali by stačiť na výrobu 34-tisíc ton hydroxidu lítného ročne, čo je dosť na batérie pre 700-tisíc elektrických vozidiel.
Europoslanci píšu komisii
Batérie však budú nenahraditeľným tovarom pre každú ekonomiku už o niečo skôr a ich výroba v Európe je nevyhnutná na pokrytie enormne rastúceho dopytu a zníženie závislosti od mimoeurópskej produkcie. Uvedomujú si to aj europoslanci.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?