Tento rok ste netradične mali Knižnú šifru pred Vianocami, dva roky predtým bola počas marca – mesiaca knihy. Mal to byť nový nástroj predvianočnej kampane?

Knižná šifra je náš najobľúbenejší formát, tak sme si povedali, že prekvapíme ľudí a zaradíme hru v čase, keď ju už nečakali. A áno, hodila sa nám do predvianočného obdobia, keď je pretlak komunikácie a takáto silná téma má potenciál zaujať. Ale či to vnímame ako marketingový nástroj? Nie je tam jednoznačná odpoveď. Chceme ľuďom hovoriť o knihách, sme radi, keď sa aj ľudia medzi sebou rozprávajú o knihách. Je pre nás bonus, že sme Šifru mohli nasadiť v období, keď sú knihy témou aj ako darček.

Nejde o klasický marketingový nástroj, ale zdá sa, že je ešte aj účinnejší...

V rámci Slovenska a Česka sme do Šifry dokázali pozvať vyše 100-tisíc ľudí, ktorí sa šesť týždňov počas tohto exponovaného obdobia zapájali, mnohí na dennej, iní aspoň na týždennej báze. Do hry sa zapojilo o tretinu viac hráčov ako vo vlaňajšej marcovej Šifre. Spolu mali asi 17 miliónov pokusov na uhádnutie knižky. V každom prípade to boli desiatky tisíc ľudí, ktorí sa pravidelne zamýšľali nad knihami, bavili sa o nich vo svojich rodinách či firmách... Takže určite áno, z môjho pohľadu to bolo efektívnejšie ako investícia do bežnej nadlinkovej kampane. A aj z hľadiska marketingových parametrov by bolo máločo také úspešné ako Šifra.

Viete povedať aké ste mali so Šifrou náklady a aké výnosy následne budete mať?

Ťažko sa to počíta, celú Šifru sme vyvíjali interne. Nemali sme agentúru, ktorá by nám ju dodala na kľúč. A tiež ešte nemáme kompletné výsledky, ale už teraz vieme, že tento november bol úspešnejší ako vlaňajší a zatiaľ to vyzerá tak, že taký bude aj december. Veľkú časť tohto úspechu môžeme pripísať Knižnej šifre.

Stúpol vám predaj kníh, ktoré ste zašifrovali do obrazu?

Nemáme to ešte vyhodnotené, ale veľa ľudí písalo, že objavili knihy, ktoré nepoznali, a že si ich plánujú kúpiť.

Knižná šifra je fenomén. Lepšiu vianočnú kampaň sme ani nemohli mať

Knižná šifra Zdroj: Martinus

Podľa čoho ste dávali knihy do obrazu?

Chceli sme vybrať knihy, ktoré sú dostatočne známe, ktoré sa rovnako alebo podobne volajú po slovensky aj po česky, aby sa dali zobraziť jedným obrazom, a zároveň, ak sú slovenské, aby boli aspoň trochu známe aj v Česku a naopak. A dôležitý faktor bol aj ten, aby to ilustrátor vedel a chcel nakresliť. Tento rok sme sa do výberu titulov zapojili viacerí a ilustrátor Martin Bajaník si povyberal tie, ktoré nakoniec zašifroval do obrazu.

Podľa čoho však zobrazuje knihu? Kedy zobrazí názov knihy a kedy hlavnú myšlienku?

Pokiaľ kniha obsahuje niečo ikonické, čo sa dá nespochybniteľne spojiť s knihou, ako napríklad okuliare a čarodejnícky prútik, ktoré pre 99 percent ľudí symbolizujú Harryho Pottera, tak je v obraz znázornený takýto symbol. Druhý a častejší spôsob je, že Martin názov priamo „prekreslí“, a teda ak nakreslí čiernu knihu, bude to kniha od Orhana Pamuka Čierna kniha. Zábavné to je, keď to je ťažšie, napríklad Oceán na konci ulice od Neila Gaimana nie je jednoduché dešifrovať, hoci je na obrázku priamo namaľované more na konci ulice.

V predchádzajúcich Šifrách ste myslím mali pravidlo - jeden autor, jedna kniha, hoci teraz ste ho porušili.

Dôležitejšie pravidlo bol výber titulov, ktoré sú dostatočne známe. Keď sme našli titul, ktorý to spĺňal, tak sme pravidlo jeden autor – jedna kniha vnímali ako sekundárne... Predsa len, išlo už o tretiu sériu 64 kníh.

Chcete cez Šifru ukázať kvalitnú literatúru?

Nechcel by som skĺznuť do literárneho snobizmu. Aj niečo komerčne úspešné môže byť kvalitné. Ale viacerí z nás tam „prepašovali“ svoje srdcovky, ktoré možno označiť za literatúru skôr pre fajnšmekrov.

Ktorú knihu ľudia najdlhšie hádali?

Najjednoduchší bol Medvedík Pu, čo je presne ikonické zobrazenie, ktoré spozná každý, tak ako Harryho Pottera. Najmenej ľudí dokázalo uhádnuť Pražskú zimu od Madeleine Albrightovej.

Ide vám teda v zašifrovaní, aby mali ľudia čo najväčšiu šancu uhádnuť knihu?

Z môjho pohľadu je dôležité, aby sa ľudia zabavili a niečo naučili. Ale pre mňa je dobrá hádanka taká, ktorú si človek nevie hneď vygoogliť. Chvíľu sa s ňou trápi, obracia ju z rôznych strán... a nakoniec ju uhádne.

Neprekáža vám, že sa odpovede zdieľajú na Modrom koníkovi?

Nedá sa tomu zabrániť. A zase, veľa hráčov nám písalo, že jedným z najlepších zážitkov zo Šifry, je pre nich, že si ľudia navzájom pomáhali.

Knižná šifra je fenomén. Lepšiu vianočnú kampaň sme ani nemohli mať

Knižná šifra Zdroj: Martinus

Neuvažovali ste nad tým, že by ste spravili túto Šifru pre deti? 

Uvažovali. Nie je všetkým dňom koniec. Zvažujeme to aj na základe toho, že nám písalo veľa učiteliek zo škôl, ktoré šifru využívali ako pomôcku na vyučovaní. Písali nám aj knihovníčky, že si mnohé deti vyrábajú vlastnú Knižnú šifru, a aj nám posielali ich obrázky. Je to fenomén a deti sú dôležitá súčasť spoločnosti, chceme pre ne niečo vymyslieť.

Kreslil by obrázok ten istý ilustrátor alebo by ste využili obrázky detí?

Martin kreslí veľmi pekne a tento štýl Knižnej šifry sa s ním neodmysliteľne spája. Určite ho oslovíme v prvom rade.

Čo robíte s obrazmi zo Šifry?

Zatiaľ všetky, ktoré vznikli, zdobia stenu niektorého nášho kníhkupectva v podobe celostenovej tapety. Iná fyzická verzia obrazu nejestvuje, Martin ich, pokiaľ viem, maľuje priamo na tablete.

Michal Brat

Pracuje v kníhkupectve Martinus od roku 2012 ako marketingový manažér a je autorom nápadu Knižná šifra. Vyštudoval žurnalistiku v Bratislave, z médií však prešiel do ďalších oblastí komunikácie. Predtým pôsobil v public relations, copywritingu a kreatíve.