Štvorica poslancov KDH predvianočným zablokovaním vládneho plánu na zvýšenie spotrebnej dane z piva stabilné ceny tohto napoja neudržala. Tuzemská dcéra holandského koncernu Heineken, ktorá je so svojím hurbanovským pivovarom najväčším výrobcom i predajcom piva v krajine, dnes oznámila, že od začiatku februára zvyšuje ceny značiek Zlatý Bažant, Corgoň či Kelt v priemere o päť percent. Dôvodom je nárast cien základných surovín. O zdražení už preto začínajú rozmýšľať aj ďalšie tuzemské pivovary. Hlavne cena jačmeňa na výrobu sladu vlani stúpla až o 40 percent.
Tuzemské pivovary proti snahám kabinetu zvyšovať spotrebnú daň, ktorá mala pomôcť s plátaním dier v štátnom rozpočte, pritom argumentovali hlavne tým, že po vynútenom zdražení sa ešte viac prehĺbi pokles spotreby piva na domácom trhu. Za posledných osem rokov tuzemská výroba piva spadla zo 4,8 milióna už len na 3,3 milióna hektolitrov a v dôsledku toho v sektore ubudla aj vyše tisícka pracovných miest. Aktuálny tlak drahšieho jačmeňa na ekonomiky pivovarov však zjavne nad strachom z ďalšieho poklesu spotreby prevláda.
,,Spoločnosť Heineken Slovensko nemenila svoje ceny počas uplynulých dvoch rokov napriek tomu, že ceny surovín každoročne rástli. V minulom roku však pivovarnícky sektor čelil historicky najhoršej úrode jačmeňa z pohľadu množstva aj kvality,“ povedala generálna riaditeľka firmy Door Plantenga. Líder trhu predpokladá, že pre konečného zákazníka sa cena pollitrovej fľaše zdvihne o zhruba dva centy.
Hore s cenami nepôjde iba Heineken Slovensko, podobný krok už teraz naznačujú aj iné tuzemské pivovary. ,,Sledujeme vývoj na trhu, i keď zatiaľ zvýšenie cien ujasnené nemáme. No pri raste cien jačmeňa i iných vstupov donekonečna nemôžeme držať ceny nezmenené,“ tvrdil predseda predstavenstva vyhnianskeho Pivovaru Steiger Jaroslav Vysloužil. Ľubomír Vančo, ktorý je podpredsedom predstavenstva Banskobystrického pivovaru s nosnou značkou Urpín, tiež hovorí, že zvýšenie cien pre drahší jačmeň nemôže vylúčiť.
Najmenej konkrétny je zatiaľ najväčší konkurent Heinekenu – spoločnosť Pivovary Topvar zo skupiny juhoafrického koncernu SABMiller, ktorej nosnými značkami sú aj Šariš či Smädný mních. ,,Sme ovplyvňovaní nárastom cien výrobných vstupov. Momentálne analyzujeme situáciu a vyhodnocujeme naše možnosti,“ informovala jeho hovorkyňa Zuzana Lošáková.
V pivovarníckom biznise takmer s určitosťou platí, že po tom, čo líder trhu zdvihne ceny, s odstupom času ho nasledujú aj menší konkurenti. Takisto funguje pravidlo, že slovenskí pivovarníci so zdražením piva v dôsledku nárastu surovín nasledujú tesne po konkurentoch z väčšieho českého trhu. Tamojší najsilnejší hráči ako Plzeňský Prazdroj či Staropramen zdvihli ceny o pár percent hneď po Silvestri.
Ilustračné foto na titulke - Henrich Mišovič