Káva tento rok nadviazala na trend z vlaňajška, keď jej cena rástla o 76 percent, a zdražela o ďalšiu desatinu na 109,5 českej koruny za kilogram. Je tak najdrahšia za 11 rokov. Minuloročný nárast bol najvyšší percentuálny od roku 2010. Vyplýva to z analýzy spoločnosti XTB. Vzťah medzi cenou kávy na komoditnej burze a cenou v kaviarni je ale iba veľmi voľný, upozornila firma.

Narušenie dodávateľských reťazcov

Za rastom ceny kávy stáli predovšetkým stúpajúce náklady na dopravu a zlé počasie v kľúčových krajinách produkujúcich kávu. Nepriaznivé počasie v Brazílii stále trvá a cena kávy môže podľa analýzy ešte minimálne mesiac pokračovať v raste, pokiaľ v Južnej Amerike neskončí obdobie dažďov.

Brazíliu, ktorá je najväčším svetovým producentom kávy, zasiahlo najskôr sucho, potom mráz a teraz ju trápi výdatné dažde. Cena kávy sa aj kvôli tomu počas minulého roka zdvojnásobila.

Na tento fakt reagovali špekulatívni investori, ktorí vsádzajú na ďalší rast cien. Doteraz cena kávy rástla najviac za poslednú dekádu, čo výrazne podporilo narušenie dodávateľských reťazcov po celom svete.

Dopyt prevažuje nad ponukou

„Globálny trh sa v roku 2019 dostal do obrovského prebytku a cena reagovala poklesom. Následná pandémia situáciu v sektore ešte zhoršila. Teraz naopak dopyt prevažuje nad ponukou. Tomu pomohlo zotavenie svetovej ekonomiky, uvoľnenie reštrikcií a všeobecný rast dopytu po káve," komentoval rast ceny kávových zŕn hlavný analytik XTB Jiří Tyleček.

Veľký vplyv na cenu kávy v kaviarni má mnoho ďalších faktorov, ako sú cena dopravy, energií, obalových materiálov a v neposlednom rade aj práce. Kávové spoločnosti teraz čelia cenovej búrke. Popri raste cien kávových zŕn sa stretávajú s výrazným nárastom cien energií a tiež miezd, čo sa negatívne premieta do ich ziskov.

Vyššie ceny pre koncového zákazníka

Niektoré kaviarne v Spojených štátoch zaznamenali medziročný rast ceny espressa až o štvrtinu. „Pod tlakom sa môžu ocitnúť spoločnosti ako Nestlé, JM Smucker alebo Starbucks, ktoré sú nútené preniesť vyššie ceny na koncového zákazníka. Na druhej strane sa spoločnosti Nestlé podarilo za celý rok 2021 vyhnúť maloobchodnému rastu ceny kávy. Podobne firma Starbucks v októbri oznámila, že má zafixované ceny kávy na ďalších 14 mesiacov, a tak spoločnosť oveľa viac trápi rast cien ostatných vstupov,“ upozornil Tyleček.

Ďalšie dôležité správy

Zdravá káva sa hodí k mnohým situáciám.
Neprehliadnite

Milujete instantnú kávu? Zabudnite na ňu. Riziko úmrtia znižuje zrnková, mletá