Kaufland mení svoje vedenie. Od 1. marca 2020 nastupuje Vladimír Tomko, ktorý pôsobí v skupine Schwarz už takmer 10 rokov. Uplynulé tri roky úspešne viedol spoločnosť Kaufland v Chorvátsku, predtým pôsobil vo vedení sesterského obchodného reťazca v Bratislave.

 

„Som rád, že sa môžem po troch rokoch v zahraničí vrátiť opäť domov na Slovensko. Teším sa na nové výzvy, ktoré prichádzajú s touto zmenou aj na spoluprácu s novým tímom. Verím, že spoločne nájdeme cestu, ako ďalej budovať dobré meno našej firmy aj v silnom konkurenčnom prostredí,“ povedal nový generálny riaditeľ slovenského Kauflandu.

Po Vladimírovi Tomkovi pozíciu generálneho riaditeľa v Chorvátsku prebral Patrick Rudat.

Úspešná expanzia

Paul Pauls pracoval v Kauflande od roku 1989. Začínal na pozícii vedúceho obchodného domu, neskôr sa stal oblastným riaditeľom pre Bavorsko. Generálnym riaditeľom Kauflandu Slovensko bol od roku 2010. Za jeho éry zažil nemecký reťazec masívnu expanziu, počet obchodov na Slovensku sa zdvojnásobil. O V. Tomkovi sa v rozhovore pre Pravdu vyjadril, že „bude mať dobrého zástupcu“.

Tržby aj zisky Kauflandu rastú a reťazec môže hovoriť o každom roku ako o rekordnom. Podľa posledných zverejnených výsledkov v roku 2018 vytvoril zatiaľ najvyššie tržby i pridanú hodnotu.

 
 

Za predvlaňajším čistým profitom zaostal len o pár stoviek tisíc eur. Môže za to najmä výrazný nárast mánk a škôd z 3,8 milióna eur nad 5,5 milióna eur (najviac na trhu), ale aj prírastok ostatných finančných nákladov. Aj tak jeho čistý zisk dosiahol bezmála 49 miliónov eur. Tržby sa od roku 2016 pohybujú nad miliardou eur.

Kauflandu medziročne stúpol počet pracovníkov o tri percentá. V uplynulom finančnom roku mal priemerne 6 166 zamestnancov.

Za Lidlom stále zaostáva

Celkovo má reťazec zo skupiny Schwarz 1 270 samoobslužných obchodných domov v Nemecku, Českej republike, Poľsku, Chorvátsku, Rumunsku, Bulharsku a na Slovensku. V súčasnosti prevádzkuje u nás vyše 60 obchodov, zatvárať neplánuje. Každý rok sa pokúša otvoriť jednu až tri nové predajne. Prvú predajňu na Slovensku otvorili v riku 2000.

Tesná trojka na slovenskom trhu stavia na väčšie formáty predajní a v ponuke má jedenásťtisíc potravinových položiek. „Nechceme experimentovať. Preferujeme predajne od 2 500 do 3000 mv lokalite so spádovou oblasťou minimálne tridsaťtisíc ľudí,“ povedal v rozhovore pre TREND P. Pauls.

Súčasťou skupiny Schwarz je aj Lidl, ktorý zatiaľ Kaufland na slovenskom trhu poráža. V obchodnom roku do konca februára 2017 mu tržby vzrástli medziročne o necelých sedem percent na 1,04 miliardy eur. Doposiaľ túto métu prekračoval len líder Tesco s obratom nad 1,3 miliardy eur. Aj vlani sa mu podaril historicky najvyšší obrat, pridaná hodnota aj čistý zisk, a to napriek masovým náborom zamestnancov a dlhodobo najdrahšej pracovnej sile.

Aj keď Kaufland a Lidl patria pod jednu strechu, nemajú podľa Paula Paulsa ambíciu spolupracovať. „Takto to rozhodol Dieter Schwarz pred päťdesiatimi rokmi a myslím si, že to bolo veľmi dobré rozhodnutie. Obe firmy môžu pôsobiť samostatne a konkurovať si,“ vyjadril sa.