Slováci sa poisťujú už oveľa zodpovednejšie ako pred pandémiou, napriek tomu ich počas dovolenky môže postihnúť viacero komplikácií. Aj toto leto im môže narušiť plány ďalšia vlna koronavírusu, skrachovanie hotela, prípadne zrušenie letu. Je užitočné si vopred zistiť, čo všetko dovolenkárom poisťovňa preplatí, na čo majú nárok a čo môžu stornovať, radí Universal maklérsky dom.

Slováci sú čoraz viac zodpovednejší

„Slováci oveľa viac využívajú komplexné balíčky poistného krytia, častejšie ako v minulosti prikupujú aj pripoistenie storna zájazdu a hospitalizácie. V prípade, že cestujú na dovolenku vlastným autom, volia aj pripoistenie asistenčných služieb pre motorové vozidlo," priblížil Pavol Michalec, odborný garant pre neživotné poistenie spoločnosti. Zodpovednejšie poisťovanie Slovákov môže byť podľa neho spôsobené pretrvávajúcimi obavami z ochorenia aj vyžadovaním poistenia zo strany niektorých cieľových destinácií.

Napríklad Belgicko zaviedlo už v máji až 21-dňovú karanténu v prípade potvrdenia opičích kiahní. „Sú považované za ochorenie ako každé iné. Pokiaľ nebude vyhlásená epidémia alebo pandémia, budú náklady na ošetrenie a hospitalizáciu kryté z poistenia liečebných nákladov," vysvetlil Michalec. Komplexné balíky poistenia majú maximálne krytie a poskytujú aj poistenie predĺženia pobytu z dôvodu nakazenia sa ochorením covid-19, ako aj hlavné pripoistenia, napríklad batožina, úraz či zodpovednosť.

Preukaz poistenca nemusí stačiť

Samotný európsky preukaz poistenca na dovolenke nemusí stačiť, hoci umožní v Európskej únii zdravotné ošetrenia v rozsahu, aký majú občania navštívenej krajiny. Podľa slov odborníka si mnohí Slováci neuvedomujú, že takto nemajú krytú repatriáciu späť do vlasti, prípadne všetky doplatky.

Adrenalínové športy vyžadujú dodatočné krytie, na čo mnohí zabúdajú. „Väčšinou si dajú poradiť. No sú aj takí, ktorí si dojednajú cestovné poistenie len v rizikovej skupine turista, na dovolenke ich zláka vyskúšať si niektorý z adrenalínových zážitkov, a ak pri tom utrpia úraz, zostanú prekvapení a často aj nahnevaní na poisťovňu či sprostredkovateľa, že im napriek ich názoru takéto pripoistenie neuzatvoril," upozornil profesionál. Liečebné náklady spojené s úrazom si musí dovolenkujúci v takomto prípade hradiť sám.

Nespokojnosť s ubytovaním

Odborník dodal, že na dovolenke sa môže vyskytnúť aj nespokojnosť s ubytovaním, ktorú treba riešiť s cestovnou kanceláriou (CK) alebo hotelom. Môže sa napríklad stať, že izba mala byť otočená na more, no je takmer v pivnici. Dôvodom na sťažnosť a požadovanie náhrady škody sú prípady, ak nie je zabezpečená čistota a hygiena ubytovania, ak je hmyz v hromadnom výskyte, posteľná bielizeň je špinavá alebo sú neupratané izby. CK musí sťažnosť vyriešiť do 30 dní, v zložitejších prípadoch dovtedy oznámiť ďalší postup a vybaviť ju do 60 dní.

Krach cestovnej kancelárie

Môže dôjsť aj ku krachu cestovnej kancelárie, čo ale cestovné poistky nezahŕňajú. „Klient by sa vtedy mal obrátiť na delegáta CK, poisťovňu, ktorá CK poistila alebo priamo na náš zastupiteľský úrad," poradil Michalec. Pri kúpe zájazdu alebo pred odletom je podľa neho užitočné vyžiadať si potvrdenie o poistení cestovnej kancelárie proti insolventnosti aj s pokynmi, ako postupovať v prípade jej úpadku.

Ďalšie dôležité správy

WA 29 Miami - Cestujúci kráčajú s batožinou v hale medzinárodného letiska v Miami v utorok 23. novembra 2021. Americký Deň vďakyvzdania charakterizujú stretnutia členov rodín a s tým spojené cestovanie, slávnosti, tradičné pokrmy - morka, brusnicová omáčka, zemiakové pyré -, vďačnosť za úrodu a v neposlednom rade aj zmysel pre dobročinnosť. Deň vďakyvzdania v USA pripadá na štvrtý novembrový štvrtok: v roku 2021 to bude 25. november. Letecké spoločnosti dúfajú, že budú mať rušnú dovolenkovú sezó
Neprehliadnite

Kvíz: Tieto chyby stoja dovolenkárov najviac peňazí. Dopúšťate sa ich aj vy?