Jeho vydanie podporilo v crowdfundingovej kampani 800 ľudí. Matúš Vallo ho chce teraz presadiť s podporou poslancov do mestského zastupiteľstva - pod hlavičkou jeho tímu do neho kandiduje 35 odborníkov.
Príručky pre manažérov sú plné poučiek o tom, ako viesť tím. Portál Harvard Business Review zobrazí po zadaní hesla „leadership” až 25 142 článkov. Iba čítaním motivačnej literatúry sa ale človek lídrom nestane. Rozhodovať by mali skúsenosti a výsledky. Jednému z kandidátov, Matúšovi Vallovi, sa pred komunálnymi voľbami podaril v histórii komunálnej politiky výnimočný počin. Dal dohromady tím. Nie štyri či päť známych tvárí, ale 76 odborníkov, ktorí sú uznávanými kapacitami pre oblasti, v ktorých pôsobia. „Zmanažovať“ toľko osobností s názorom, zariadiť aby mali spoločný cieľ, víziu, upratané priority a ťahali za jeden povraz, chcelo silnú osobnosť.
„Pracoval som s nim veľa rokov. Je nielen manažér a schopný odborník ale má aj silnú morálku. Myslím si, že prinesie na post primátora novú kvalitu,“ hovorí o Matúšovi Miroslav Trnka, zakladateľ a spolumajiteľ slovenskej softvérovej firmy ESET. Spoločne pracovali niekoľko rokov na rekonštrukcii obytných domov a stavbe kultúrneho centra v Trnave. Matúš Vallo ako architekt, ktorý na zrealizovanie svojej vízie potrebuje rozumieť celku aj ustrážiť detaily. S týmto prístupom chce zmeniť aj riadenie hlavného mesta. „Áno, musia sa zmeniť procesy, ale najdôležitejšie je dať mestu víziu. Ľudia na magistráte musia mať v prvom rade všetky potrebné informácie, dobrý a jasný cieľ a musia niesť zodpovednosť,“ hovorí o svojej stratégii M. Vallo.
Ako manažér plánuje mesto riadiť podľa nasledujúcich princípov:
Financie
Bratislava si zaslúži spravodlivé financovanie. Ľudia, ktorí v Bratislave bývajú alebo pracujú, ale nemajú tu nahlásené trvalé bydlisko by mali mať právo rozhodnúť o tom, že časť ich daní, ktorú štát preposiela samospráve sa použije v mieste, kde žijú. To znamená v Bratislave. Matúš Vallo už spoločne s poslancom NR SR Jozefom Mihálom navrhovali zákon, ktorí by to umožňoval. Aj bez toho, aby ľudia museli podstupovať dlhý a komplikovaný proces zmeny trvalého bydliska.
Bratislava by mala v čo najväčšej miere využívať možnosti, ktoré má hlavné mesto pri čerpaní peňazí z fondov Európskej únie a ďalších (napríklad Nórskych fondov atď.). Podmienka – transparentne a férovo.
Primátor by mal stanoviť, čo sú priority, z ktorých bude benefitovať čo najviac občanov, čo najdlhší čas. Tieto projekty by mali mať prednosť pred inými. Ich dlhodobý úžitok zabezpečí, že sa v nich bude pokračovať, aj keď už na primátorskej stoličke bude sedieť niekto iný.
Transparentnosť
Ak chceme, aby sa ľudia na zveľaďovaní mesta podieľali, musíme si najskôr získať späť ich dôveru. Primátor a jeho tím musia ukázať, že to s obyvateľmi mesta myslia úprimne.
Na to, aby Bratislavčania neboli k svojmu okoliu ľahostajní stačí niekedy malé „postrčenie“. Nepotrebujeme vynájsť raketu, objaviť Ameriku ani robiť drahé kampane bez výsledku. Mesto potrebuje nový manažérsky prístup, robiť zmysluplné kroky, niekedy aj malé, na dosiahnutie veľkých zmien. Spomeňme si, ako vyznačenie trás k miestam určeným pre fajčiarov na bratislavskej hlavnej stanici znížilo počet ľudí, ktorí fajčili tam, kde nemali. Takýto prístup známy ako „nudging“ sa osvedčil v mnohý európskych metropolách.
Inovácie
Aby tu Bratislava bola aj o niekoľko generácií, musíme sa postarať o to, že z nej neodídu mladí ľudia. Najmä talentovaní mladí ľudia. Dobrý manažér si uvedomuje, že organizácia, ktorá tu chce byť dlhodobo ich musí pritiahnuť a vytvárať im podmienky.
„Bratislava musí byť mesto, ktoré ťaží z potenciálu ľudí, ktorí tu žijú alebo zvažujú prísť žiť. Stále zápasíme s obrovským odlivom mozgov do zahraničia, hlavne za kvalitnejším vzdelaním. S tým z pozície primátora nič nespravím. O čo sa ale musíme snažiť, aby Bratislava bola mestom, kde sa títo ľudia chcú vrátiť. Na to im okrem kvalitného mesta musíme ponúknuť aj zaujímavé príležitosti. A tu mesto má mať dôležitú úlohu tým, že bude maximalizovať priestor pre inovácie a nové technológie. Ak mesto bude v maximálnej možnej miere zverejňovať otvorené dáta, umožní mu to podobne ako je to bežné v súkromnom sektore organizovať hackatony a podporovať najlepšie nápady, ktoré vzniknú.“
Matúš Vallo, kandidát na primátora Bratislavy
Bratislava môže byť „Living lab“ – ekosystém s otvorenými inováciami, zameraný na používateľa, ktorý tu žije, pracuje, trávi voľný čas. Takýto systém v sebe integruje výskum, inovácie, zapája tak verejný ako aj súkromný sektor a zapája širokú verejnosť. „Inovatívne spoločnosti musia mať v Bratislave miesto a dobré podmienky. Neviem ovplyvniť legislatívu ani podnikateľské prostredie, ale vieme spolupracovať na tom, aby mesto vytváralo príležitosti na testovanie technológií, a podmienky pre talentovaných motivovaných ľudí. Nech nemusia utekať do zahraničia. Počítam s nimi,“ hovorí M. Vallo.
Ľudia na magistráte
Práca pre mesto musí byť prestíž. V meste sú dôležité vzťahy a to platí aj o úrade, ktorý ho spravuje. Na magistráte preto musia pracovať kvalitní ľudia so skúsenosťami, ktorí sa neboja povedať svoj názor, nehanbia sa za svoje nápady. Na magistráte musí byť atmosféra otvorenosti. Zamestnanci musia mať možnosť vyjadriť sa, aj anonymne, k fungovaniu mesta.
Čo je to Metropolitný inštitút Bratislavy
Podľa návrhu tímu Matúša Valla pôjde o mestskú organizáciu, ktorá z titulu svojho postavenia bude tvorcom novej kvality mesta. Bude pracoviskom Hlavného mesta SR v oblasti urbanizmu, architektúry, rozvoja, tvorby a správy mesta ako nástroj organizačne schopný pretaviť výsledky debát o meste do koncepčných a strategických materiálov a dohliadať nad ich napĺňaním.
Kandidát s podporou a náskokom
Matúš Vallo svoju víziu moderného mesta netvoril sám. Pripraviť sa na to, čo ho z pozície primátora čaká mu pomáhajú ďalší schopní manažéri. „Matúš už dokázal dať dohromady prepracovaný plán a nadchnúť ľudí, odborníkov. Verím, že jeho motivácia je čistá. Až krištáľovo čistá,“ hovorí Šimon Šicko, držiteľ ocenenia Manažér roka za rok 2016 a výkonný riaditeľ spoločnosti Pixel Federation.
Rovnako, ako všetci kandidáti vo voľbách hovorí aj Matúš Vallo o tom, ako chce začať pracovať od prvého dňa vo funkcii. „Dva roky som pripravoval Plán Bratislava a dva roky som budoval tím, s ktorým ho chceme presadiť. Tie dva roky sú náš náskok, takže so svojím tímom môžeme nielen začať pracovať od prvého dňa, ale začať riešiť problémy od prvého dňa.“ Faktom je, že za posledné mesiace sa podarilo Vallovi zapojiť do plánovania budúcnosti mesta silu, ktorá nemá obdobu. Okrem tímu Vallo sa do živých a online diskusií zapájajú stovky obyvateľov, aktivistov a organizácií. Kniha s plánom, ktorý tím Vallo pripravoval dva roky – Plán Bratislava, sa vypredala za dva mesiace (prvý náklad mal 2 000 kusov, pozn. redakcie).
Spojiť a motivovať za spoločným cieľom sú aj podľa manažérskych príručiek najdôležitejšie vlastnosti schopného manažéra. A sú to aj dve vlastnosti, ktoré pred Matúšom Vallom neponúkol Bratislave doteraz žiadny z jej doterajších „tímlídrov“.
Tento článok bol uverejnený v rámci komerčnej spolupráce.
Objednávateľ: Adela Tihláriková, Červeňova 1, 811 03 Bratislava
DOdávateľ: Seesame, s.r.o. Mlynské nivy 48, 821 09 Bratislava,
IČO: 35702931