Ministri obchodu Južnej Kórey, Číny a Japonska sa dohodli na posilnení voľného obchodu. Reagujú tak na množstvo nových ciel, ktoré zaviedol americký prezident Donald Trump.

Bolo to prvé stretnutie ministrov obchodu týchto krajín za päť rokov a uskutočnilo sa len niekoľko dní pred zavedením ciel vo výške 25 percent na dovoz áut a autodielov do USA. Trump sľúbil aj recipročné clá šité na mieru každému obchodnému partnerovi od 2. apríla, aby napravil praktiky, ktoré považuje za neférové.

Južná Kórea a Japonsko sú veľkými vývozcami automobilov a Čínu už tvrdo zasiahli plošné americké clá vo výške 20 percent.

Tri ázijské krajiny sa snažia urýchliť rokovania o komplexnej trojstrannej dohode o voľnom obchode a súhlasili s vytvorením predvídateľného obchodného a investičného prostredia.

Podľa Soulu musia „spoločne reagovať na spoločné výzvy“, ktoré sú poznačené rastúcou fragmentáciou globálnej ekonomiky.

Tokio poukázalo na neustále sa meniace prostredie v zahraničnom obchode a stúpajúcu neistotu. Podľa Číny tieto tri krajiny musia prevziať zodpovednosť za ochranu multilaterálneho obchodného systému. Peking pripomenul, že tri ázijské krajiny predstavujú 20 percent svetovej populácie, 24 percent výkonu globálnej ekonomiky a 19 percent svetového obchodu s tovarom.

Soul tiež vyzval na obnovenie úlohy Svetovej obchodnej organizácie (WTO), s cieľom vytvoriť stabilné prostredie pre globálny obchod.

Po stretnutí všetkých troch ministrov sa konali aj bilaterálne rokovania. Soul konštatoval, že bez ohľadu na domáce „politické okolnosti v ktorejkoľvek krajine“ dúfa, že obchodná výmena a spolupráca s Južnou Kóreou budú pokračovať. Krajiny čelia mnohým spoločným výzvam, ako sú energetické problémy a zabezpečenie kritických nerastov.

Japonsko a Južná Kórea stále neurovnali historické spory. Tokio napríklad počas desaťročia trvajúcej okupácie Kórejského polostrova využívalo nútenú prácu, pričom súd v Soule nariadil japonským firmám, aby odškodnili obete, čo spustilo sériu ekonomických opatrení.

Odborníci tvrdia, že americké clá, najmä na automobily, budú mať výrazný vplyv na obe krajiny, keďže sú veľmi závislé od exportu do USA.

Až 50 percent juhokórejského vývozu áut smeruje do Spojených štátov,

Japonsko je domovom Toyoty, najväčšej svetovej automobilky z hľadiska predaja, a zdravie automobilového priemyslu ovplyvňuje mnoho sektorov, od výroby dielov až po oceľ a mikročipy.

Ďalšie dôležité správy

Cargo,Ship,Or,Container,Ship,To,Import,And,Export,Products
Neprehliadnite

Japonsko žiada výnimku z ciel, Spojené štáty zatiaľ mlčia