Z radaru zmizlo vo francúzskych Alpách neďaleko Digne-les-Bains a Barcelonnette neďaleko Talianska.

Či nehode lietadla nemeckého dopravcu predchádzalo núdzové volanie pilota, nie je potvrdené. Spoločnosť má v tomto smere protichodné informácie. Šéf aeroliniek Thomas Winkelmann zároveň uviedol, že nie sú znaky toho, že by mohlo ísť o teroristický útok.

Potvrdený počet obetí nehody je 150, na palube bolo 144 cestujúcich, z toho malo ísť podľa zoznamu pasažierov o 67 Nemcov.

Španielske úrady informovali, že na palube malo byť aj 45 Španielov. Zvyšok mali byť prevažne obyvatelia Turecka. Mená obetí spoločnosť zverejní až po tom, ako vyrozumejú pozostalých. Na palube boli aj dve batoľatá. Neprežilo ani šesť členov posádky vrátane dvojice v kokpite.

Lietadlo Airbus A320 odletelo na pravidelnej linke ráno o 6:48 z Düsseldorfu do Barcelony so 122 pasažiermi, kde o 8:47 pristálo. Naspäť odlietalo o 10:01. O 10:45 opustil Airbus svoju štandardnú dráhu a začal klesať. O 10:53 sa stratil z radarov vo výške asi 6-tisíc stôp.

 

Pilot, ktorý stroj v čase nehody riadil,  lietal s týmto typom lietadla viac ako 10 rokov. Nalietaných mal vyše 6-tisíc letových hodín, uviedol T. Winkelmann na tlačovej konferencii.

 

„Posledná rutinná technická kontrola lietadla prebehla v Düsseldorfe v pondelok, vykonali ju technici Lufthansy,“ doplnil šéf aeroliniek.

 

Hĺbková kontrola stroja, takzvaný C-Check, sa naposledy udiala v lete 2013. Havarované lietadlo využívali Germanwings od januára 2014, predtým lietalo pre materskú Lufthansu. Vyrobené bolo v roku 1990.

 

Technici Lufthansy už mieria na miesto nehody vo Francúzsku, kde chcú prispieť k vyšetreniu toho, prečo sa lietadlo zrútilo.

 

 

„Vyjadrujeme našu najhlbšiu sústrasť pozostalým v súvislosti so stratou ich blízkych. Urobíme všetko pre to, aby sme príčinu nehody čo najrýchlejšie a najprofesionálnejšie vyšetrili. Chceme vedieť, čo sa stalo,“ vyhlásil T. Winkelmann s tým, že zatiaľ nemajú odpoveď na to, prečo lietadlo začalo neplánované klesať.

Playback of flight #4U9525 with speed and altitude graph is available on http://t.co/FHoX6q0GHt pic.twitter.com/amfKBbdeok

— Flightradar24 (@flightradar24) March 24, 2015

Na juhu Francúzska havaroval Airbus. Obetí je 150

Trasa letu a približné miesto pádu

Francúzsky prezident François Hollande v mimoriadnom prejave tesne po nehode potvrdil, že nehodu pravdepodobne nikto neprežil, čo sa napokon potvrdilo. Počasie v Alpách bolo priaznivé, preto sa bude pátrať po dôvodoch nehody. Podľa francúzskeho ministerstva vnútra sa trosky lietadla nachádzajú v nadmorskej výške okolo 2-tisíc metrov.

Tieto hory sú ťažko prístupné hlavne v zime. Sú tam veľmi strmé zrázy, takže budeme potrebovať špecializovaných horských záchranárov, citoval web denníka Telegraph.co.uk horského sprievodcu Yvana Théaudina.

... As soon as definite information is available, we shall inform the media immediately ...

— Germanwings (@germanwings) March 24, 2015

Ak sa naše obavy potvrdia, bude to čierny deň pre Lufthansu. Dúfame, že sa nájdu aj cestujúci, ktorí prežili, “ reagovalo pôvodne vedenie nemeckej spoločnosti Lufthansy na sociálnej sieti Twitter tesne po tragédi.

Akcie spoločnosti Airbus na burze sa okamžite prepadli. 

Na juhu Francúzska havaroval Airbus. Obetí je 150

Akcie spoločnosti Airbus

Po svete lieta 4-tisíc Airbusov A320

Charakteristika: Civilné dopravné lietadlo na krátke a stredné trate, vyrábané spoločnosťou Airbus. A320 sa stal základom pre celú skupinu lietadiel s rovnakou konštrukciou, ale rozdielnou kapacitou - menšie A318 a A319 a väčšie A321.

  • Prvý vzlet: marec 1988
  • Dĺžka: 37,57 metra
  • Výška: 11,76 metra
  • Rozpätie krídel: 35,8 metra
  • Typická kapacita: 150 (u A321 maximálne 185)
  • Posádka: dvaja piloti
  • Počet a typ motorov: dva motory V2500-A5 alebo CFM56-5B
  • Kapacita nádrží: 27 200 litrov
  • Dolet: 6 100 kilometrov
  • Najvyššia rýchlosť: 0,82 Mach (približne 870 kilometrov za hodinu)
  • Maximálna vzletová hmotnosť: 78 ton
  • Počet dodaných lietadiel: 3889 kusov (6 452 kusov celej rodiny A320)
  • Registrované objednávky: 3 660 kusov (6 191 kusov celej "rodiny" A320)
  • Prevádzkovatelia: väčšina svetových aeroliniek, vrátane ČSA (deväť lietadiel A319-100).
  • Registrované objednávky: 3 660 kusov (6191 kusov CELÉ "rodiny" A320)
  • Prevádzkovatelia: väčšina svetových aeroliniek, vrátane ČSA (deväť lietadiel A319-100)

Nehody Airbusu A320

23. augusta 2000 - Airbus A320 spoločnosti Gulf Air so 143 cestujúcimi na palube sa zrútil do Perzského zálivu pri Bahrajne. Nikto neprežil.

3. mája 2006 - Krátko pred pristátím v ruskom Adler pri meste Soči sa do Čierneho mora zrútil Airbus A320 arménskych aerolínií Armavia so 113 osobami na palube. Haváriu nikto neprežil.

17. júla 2007 - Airbus A320 brazílskej spoločnosti TAM havaroval pri pristávacom manévri na letisku v Sao Paule. Pri zrejme najhoršom leteckom nešťastí v dejinách Latinskej Ameriky zahynulo všetkých 187 ľudí na palube a 12 ľudí na zemi.

28. decembra 2014 - Lietadlo A320 spoločnosti Indonesia AirAsia, ktoré letelo z indonézskeho mesta Surabaya do Singapuru, sa zrútilo s 162 ľuďmi na palube do Jávskeho mora. Po osude lietadla sa dlho pátralo a Indonézia odvolala pátranie po obetiach nehody až 18. marca. Doteraz sa našlo vyše 100 tiel.

Správu budeme aktualizovať