Odborníci hovoria: účtujte v jednoduchom účtovníctve len vtedy, keď musíte. Názov síce hovorí, že takýto spôsob je jednoduchý, no nie je to tak.
V zložitosti možno predbehne aj podvojné účtovníctvo. V jednoduchom účtovníctve sa môžu ľahšie stať chyby ako napríklad v podvojnom, lebo zápisom v jednej účtovnej knihe nie je podmienený automaticky aj zápis v inej účtovnej knihe. Účtovné prípady sa nedajú priamo v účtovníctve krížovo odkontrolovať.
Keď musíte, tak musíte
Jednoduché účtovníctvo účtuje o príjmoch a výdavkoch a podvojné o nákladoch a výnosoch. Obyčajne si ho zvolia podnikatelia, ktorí nie sú v obchodnom registri a vyplatí sa im preukazovať skutočné výdavky lebo paušálne nie sú pre nich výhodné. Často takto účtujú aj advokáti, právnici, lekári, ktorí podnikajú na základe iného predpisu ako živnostenského zákona.
Jednoduché účtovníctvo si musí zvoliť aj ten podnikateľ, ktorí má vyšší ročný príjem ako 170-tisíc eur a má zamestnancov a preto nemôže použiť daňovú evidenciu. Po oklieštení paušálnych výdavkov od januára na 5 040 eur si jednoduché účtovníctvo určite zvolí aj časť prenajímateľov.
Čo by mal vedieť podnikateľ - fyzická osoba, keď sa rozhodne pre vedenie jednoduchého účtovníctva? Musí mať najmä jasno v tom, že podlieha daňovým zákonom a rovnako aj zákonu o účtovníctve a následnej daňovej kontrole.
Podľa štatistiky Finančného riaditeľstva si výdavky podľa § 6 ods. 1 a 2 uplatnilo v daňovom priznaní za rok 2012 celkom 401 407 daňových subjektov. V tomto čísle sú zahrnuté daňové subjekty, ktoré vedú jednoduché účtovníctvo, daňovú evidenciu aj paušálne výdavky. Jednoduché účtovníctvo si vybralo pritom 112 927 podnikateľov.
Novela zákona o účtovníctve
Od januára by sa mali podmienky vedenia jednoduchého účtovníctva zjednodušiť. Fyzická osoba - podnikateľ si bude môcť môže podľa navrhovanej novely zákona o účtovníctve určiť v odpisovom pláne účtovné odpisy podľa ustanovení zákona o dani z príjmov (§ 22 až 29 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov). Po novom by sa mala inventarizácia dlhodobého hmotného majetku robiť jedenkrát za 4 roky a inventarizácia peňažných prostriedkov v hotovosti len ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka. Zjednodušiť by sa mali aj účtovné výkazy.
Doklady na prvom mieste
V jednoduchom účtovníctve musíte mať všetko zaúčtované na základe dokladov, používať musíte oceňovacie zásady a treťou zásadou, ktorá zbytočne zaťažuje podnikateľov, je inventarizácia majetku a záväzkov.
Každý zápis musí byť podložený účtovným dokladom. Na doklade musí byť popis účtovného prípadu, označenie účastníkov účtovného prípadu, peňažná čiastka a prípadný údaj o množstve, dátum vyhodnotenia dokladu a dátum zaúčtovania účtovného prípadu, podpis osoby zodpovednej za uskutočnenie účtovného prípadu, podpis osoby, ktorá účtovný prípad zaúčtovala.
Majetok sa oceňuje
Všetko sa oceňuje a k tomu ešte aj iným spôsobom. Ako, to sa musí podnikateľ naučiť. Pri investičnom majetku hrá hlavnú rolu obstarávacia cena (zaobstaraný dodávateľsky) alebo cena vo vlastných nákladoch (obstaraný vlastnou činnosťou). Zásoby sa oceňujú obstarávacou cenou. Peniaze a ceniny sa oceňujú cenou, ktorá je na nich vytlačená. Nominálna hodnota platí pre pohľadávky a záväzky. Cenné papiere a majetkové účasti sa oceňujú obstarávacou cenou.
Otravná inventarizácia majetku a záväzkov
Podnikateľ musí zisťovať stavy majetkov a záväzkov fyzickou alebo dokladovou inventúrou. Druhý spôsob sa použije vtedy, ak sa majetok nedá zmerať, spočítať, zvážiť.
Bez kníh to nejde
Účtovné knihy sú pre podnikateľov strašiakom - oprávnene. Používať treba peňažný denník, prijaté a vydané faktúry treba evidovať v knihe pohľadávok a záväzkov. Podnikateľ sa nezaobíde ani bez ostatných pomocných kníh a to inventárnej knihy, knihy zásob a cenín, mzdových listov a inventárnej knihy rezerv a časového rozlíšenia. Všetky knihy slúžia podnikateľovi na to, aby mohlo pripraviť účtovnú závierku.
Peňažný denník
Najdôležitejšou knihou v jednoduchom účtovníctve je peňažný denník. V časovej postupnosti sa v ňom zachytáva príjem alebo výdaj peňazí. Na konci účtovného obdobia sa v denníku vyúčtujú vybrané uzávierkové prípady. Podnikateľ tu musí zapisovať údaje o financiách na bankových účtoch so zostatkami, o hotovosti v pokladni a ceninách s ich zostatkami, príjmoch a výdavkoch zahrnovaných do základu dane a tých, ktoré sa do daňového základu nezahŕňajú. Zapisujú sa tu aj priebežné položky, ktoré riešia časový nesúlad v hotovostnom styku s bankou, keď nemáme výpis z bankového účtu potrebný k zaúčtovaniu.
Od 1. januára sa zmenila štruktúra peňažného denníka - obsahuje aj výdavky na zásoby, služby, mzdy, poistné a príspevky platené zamestnávateľom za zamestnancov, tvorba sociálneho fondu, ostatné výdavky.
Pri každom účtovnom prípade sa popíše jeho obsah, dátum a doklad na základe ktorého je účtovaný. Čiastky účtovného prípadu sa zobrazia v pohybe peňažných prostriedkov (tzn. v pokladnici či na bankových účtoch) a zároveň v kolónkach príjmov (výdavkov). Súčty v jednotlivých stĺpcoch peňažného denníku sa prevádzajú na ďalšiu stranu, s tým, že na text prvého riadku novej strany sa napíše "Prevedené".
Peňažný denník sa uzatvára na konci účtovného obdobia. Za posledný zápis v peňažnom denníku sa zapíšu uzávierkové prípady (napr. opotrebenie majetku, zúčtovanie rezerv, apod.). Po zapísaní týchto účtovných prípadov sa peňažný denník podtrhne a zapíšu sa súčty jednotlivých stĺpcov v denníku za celé účtovné obdobie. Do nového účtovného obdobia sa prevedú stavy na priebežných položkách a zostatky na peňažných prostriedkoch.
Kniha pohľadávok a záväzkov
Zvyčajne sa zakladá samostatná kniha veriteľov za prijaté dodávky, kniha dlžníkov za poskytnuté služby, výrobky či tovar a kniha iných pohľadávok a záväzkov. V nej sa evidujú vzťahy s bankami, finančným úradom, správou sociálneho zabezpečenia, zdravotnými poisťovňami. Do každého riadku v týchto knihách sa zaeviduje výška faktúry, názov odberateľa (dodávateľa), čiastka, dátum splatnosti a skutočnej úhrady.
Inventárne knihy
Investičný majetok sa eviduje v inventárnej knihe alebo na inventárnych kartách. Táto evidencia obsahuje názov a presný popis investičného majetku, jeho vstupné ocenenie, dátum obstarania, spôsob odpisovania s uvedením čiastky daňových odpisov a dátum a spôsob vyradenia.
Kniha zásob
Zásoby sa oceňujú v obstarávacích cenách. Do zásob patrí skladovaný materiál a tovar, nedokončená výroba, výrobky, zvieratá, prípadne hmotný majetok, ktorý nespĺňa všetky náležitosti pre zaradenie do hmotného investičného majetku.
Jednoduché alebo podvojné
Ak sa v jednoduchom účtovníctve stane, že podnikateľ zrealizoval nejakú službu, za ktorú mu nezaplatili, nemá povinnosť platiť, v podvojnom účtovníctve by musel zaplatiť daň z príjmov. Na nezaplatenú pohľadávku by po uplynutí zákonom určenej doby mohol podnikateľ vytvoriť opravnú položku. Potom si prevedie opravnú položku do nákladov, ktoré mu napokon znížia daň.
V jednoduchom účtovníctve daňovým výdavkom nie je tvorba rezerv účtovaná ako náklad napríklad na nevyčerpané dovolenky, nevyfakturované dodávky a služby, zostavenie účtovnej závierky a daňového priznania.
Čo by ste mali vedieť
- podnikateľ - fyzická osoba môže byť platiteľom DPH
- výška príjmu nie je limitovaná
- účtujú sa preukázateľné výdavky
- podnikateľ môže mať zamestnancov
- účtovníctvo podlieha daňovým zákonom a rovnako aj zákonu o účtovníctve
- účtujú sa všetky účtovné prípady, ktoré vznikli v súvislosti s podnikaním
- otvárajú a uzatvárajú sa knihy jednoduchého účtovníctva
- zdaňovacím obdobím je kalendárny rok, za ktorý je nutné zostaviť účtovnú závierku
- legislatíva upravujúca účtovníctvo a daňové výdavky sa často novelizuje -účtovníctvo preto musí podnikateľ zveriť do rúk odborníkovi, alebo sa sám musí školiť
- podnikateľ musí počítať s výdavkami na vedenie účtovníctva
- k daňovému priznaniu sa musí prikladať aj účtovná závierka
Radí odborník
"Jednoduché účtovníctvo je podľa mňa tou menej výhodnou formou evidencie skutočných výdavkov pre SZČO. Inak povedané, ak môžu, radšej nech použijú buď paušálne výdavky alebo nech evidujú výdavky formou daňovej evidencie. Ak však pre tieto zjednodušené formy nespĺňajú podmienky, sú povinní viesť jednoduché účtovníctvo - vrátane inventarizačných zápisov, účtovania všetkých položiek na výpisoch z banky, prepočtu kurzových rozdielov či vyhotovovania účtovnej závierky a účtovných výkazov.
Osobne si myslím, že jednoduché účtovníctvo nie je v porovnaní s podvojným účtovníctvom príliš jednoduchšie, vzhľadom na počet rôznych druhov evidencií a účtovných kníh je skôr komplikovanejšie. Navyše každá účtovná jednotka podlieha aj zákonu o dani z príjmov, prípadne zákonu o DPH či predpisom týkajúcich sa zamestnávania a odvodov (ak zamestnáva). Môj súkromný názor je, že podnikateľ by mal túto agendu zveriť profesionálovi. Ak si však danú problematiku naštuduje a bude si v nej udržovať prehľad, agendu zvládne."
Peter Furmaník, autor poradenského webu ĽudskouRečou.sk
Seriál Účtovanie v podnikaní pripravujeme v spolupráci s Petrom Furmaníkom z účtovnej a poradenskej kancelárie Libertax Consulting
V nasledujúcich vydaniach si prečítate:
5. Platiť alebo neplatiť DPH
6. Auto v podnikaní (lízing, kúpa, účtovanie auta, účtovanie služobných ciest)
7. Ako si zaúčtovať stravovanie
8. Problematické výdavky
9. Dane a odvody v podnikaní
10. Registračná pokladnica - zmeny od januára