Akcionári pozorne sledujú výsledky rôznych spoločností za druhý štvrťrok, či sa v ekonomikách neobjavia náznaky smerujúce k recesii. Spotrebitelia však zatiaľ vysielajú zmiešané signály. Viditeľne slabšia spotreba je vidieť u tých, ktorí sú rekordnými cenami pohonných hmôt či potravín zasiahnutí najviac. Takíto spotrebitelia sa snažia nájsť tie najvýhodnejšie riešenia – nakupujú lacné potraviny a prémiové značky pracích či čistiacich prostriedkov vymieňajú za privátne značky. Dostupné dáta z kreditných kariet však ukazujú, že niektorí spotrebitelia aj naďalej míňajú peniaze na cestovanie či na kúpu rozličných luxusných statkov.
Americká spoločnosť Walmart v pondelok uviedla, že ich zákazníci, ktorí poväčšine pochádzajú z domácností s nižšími príjmami, nakupujú potraviny a iné základné potreby, avšak uličky plné oblečenia či športových potrieb vynechávajú.
Portfólio manažérka spoločnosti Legal & General Investment Management, Nicola Morgan-Brownsellová, povedala, že výsledky naznačujú, že americký spotrebiteľ sa čoraz viac zameriava iba na základný element nakupovania. Spotrebiteľská dôvera v Spojených štátoch amerických v júli klesla už tretí mesiac po sebe v dôsledku pretrvávajúcich obáv z vyššej inflácie a zvyšovania úrokových sadzieb.
Tržby francúzskeho koncernu LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE sa v druhom štvrťroku zvýšili o 19 percent. Táto hodnota predstavuje o niečo menší nárast ako na začiatku tohto roka. Predaj kabeliek a luxusného alkoholu v Európe a Spojených štátoch pomohol vykompenzovať spomalenie počas pandémie. Spoločnosť Visa, ktorá spracováva platby uviedla, že cezhraničný objem vyskočil o 40 percent, čo odráža letný cestovateľský boom a určitú pružnosť spotrebiteľov.
Miernejší spotrebiteľský dopyt však pociťujú tržby výrobcu videohier Xbox, ktorého majiteľom je spoločnosť Microsoft. Tá zaznamenala 7-percentný pokles tržieb súvisiacich práve s Xboxom a v tomto štvrťroku očakáva pokračovanie poklesu. Výrobca mikročipov Texas Instruments zaznamenal slabší dopyt spotrebiteľov po osobnej elektronike.
Spotrebitelia v nákupoch pokračujú, ale otázne je, na ako dlho
Spotrebiteľské giganty, ako napríklad Coca Cola, McDonald's či Unilever v utorok uviedli, že ich tržby rastú aj po zvýšení cien. Spoločnosť Unilever, pod ktorú spadá 400 značiek vrátane majonézy Hellmann's, instantných polievok a korenín Knorr či WC čističov Domestos, zvýšila svoj celoročný výhľad v oblasti tržieb po tom, ako prekonala odhady tržieb za obdobie prvého polroka, v ktorom zvýšila ceny.
Spotrebitelia zatiaľ nakupujú aj naďalej. Otázkou však zostáva, dokedy. „Keď ideme na týždenný nákup, vnímame zvyšovanie cien. Otázka znie: ako dlho ešte môže spotrebiteľ akceptovať toto zvyšovanie cien?" povedal Ashish Sinha, portfólio manažér spoločnosti Unilever.
Spoločnosť McDonald's, ktorá prevádzkuje takmer 40-tisíc reštaurácií, uviedla, že jej celosvetové tržby vyskočili o takmer 10 percent, čo je oveľa viac ako sa očakávaný nárast o 6,5 percenta. Aj napriek tomu spoločnosť sídliaca v Chicagu priznala, že zvažuje pridanie viac zľavnených možností menu, pretože prudký nárast inflácie, najmä v Európe, núti niektorých spotrebiteľov s nižšími príjmami k „výmene" za lacnejšie položky a k nákupu menšieho počtu veľkých kombinovaných jedál, povedal finančný riaditeľ Kevin Ozan.
„Výsledky spoločnosti Coca Cola svedčia o hodnote jej značky, pretože spotrebitelia nie sú ochotní prejsť na iné kolové nápoje, a to aj napriek zvýšený, cenám," uviedol analytik spoločnosti CFRA Research Garrett Nelson.
Môžeme očakávať spomalenie?
Nemecký výrobca športovej obuvi a oblečenia Adidas znížil svoj pôvodný cieľový zisk na tento rok z dôvodu pomalého oživenia obchodu v Číne.
Spoločnosť General Motors v utorok potvrdila svoj stanovený celoročný výhľad zisku s odvolaním sa na očakávaný nárast dopytu. Taktiež priznala, že obmedzuje výdavky a prijímanie nových zamestnancov, aby sa ochránila pred potenciálnym spomalením ekonomiky. 40-percentný pokles jej štvrťročného čistého zisku sklamal a spôsobil pokles akcií o 3,4 percenta. Príčinou zníženého zisku automobilky so sídlom v Detroite bol problém v dodávateľskom reťazci vrátane globálneho nedostatku polovodičových čipov. Finančný riaditeľ Paul Jacobson však aj napriek tomu uviedol, že GM aj naďalej vidí veľký dopyt po svojich vozidlách, ktorých priemerná cena sa pohybuje v rozmedzí 50-tisíc až 70-tisíc amerických dolárov a je presvedčený, že v druhej polovici tohto roka doženú predošlú stratu.