Predaj alkoholu sa už stihol vrátiť na úroveň pred pandémiou. V dôsledku blokád, zákazov cestovania, zatvorenia reštaurácií či barov aj zrušených rodinných stretnutí, ktoré priniesla celosvetová pandémia, by sa mohlo zdať, že pitie pôjde do úzadia. No nestalo sa.

Spotrebitelia museli nájsť nové spôsoby ako svoje obľúbené nápoje získať. Mnohí online predajcovia alkoholu tak vlani aj predvlani hlásili rekordné predaje.

Tento trend bude pokračovať aj v roku 2022, predpovedajú podľa Bloombergu odborníci. „Pre prevádzkovateľov potravín a nápojov je dôležitejšie ako kedykoľvek predtým, aby sa stretli so zákazníkmi niekde, kde sa cítia najpohodlnejšie – či už je to vonku, v obchode alebo prostredníctvom donášky,“ hovorí Bryan Solar, vedúci sekcie reštaurácií v spoločnosti Payments processor Square.

Súčasť spoločenského života

Veľká štúdia OECD, skúmajúca reakcie a správanie sa ľudí počas koronavírusovej pandémie, potvrdila, že ľudia výrazne zmenili pitný režim a konzumáciu presunuli z barov a reštaurácií domov. „Pre mnohých je alkohol súčasťou ich spoločenského života, života, ktorý covid-19 výrazne narušil,“ uviedli autori.

Vplyv konzumácie alkoholu na očakávanú dĺžku života
Zdroj: OECD
Vplyv konzumácie alkoholu na očakávanú dĺžku života

Konštatovali, že pri pohľade na predbežné údaje o vládnych daňových príjmoch sa predaj alkoholu v Nemecku, Spojenom kráľovstve a Spojených štátoch zvýšil v roku 2020 o tri až päť percent v porovnaní s rokom 2019. Predaj alkoholu v baroch a reštauráciách prudko klesol, čo vážne zasiahlo tento sektor. No elektronický obchod aj obraty v maloobchodných predajniach výrazne vzrástli. Napríklad v Spojených štátoch amerických online predaj alkoholu raketovo stúpol až o 234 percent.

Mnohé krajiny mali rast

Stúpajúci trend sa potvrdil aj v Belgicku, kde sa predaj alkoholu v supermarketoch zvýšil o 10 až 15 percent, uvádza web eurocare.org. Vo Veľkej Británii porovnali predaj alkoholu s potravinami – predstih o 22 percent v prípade alkoholu.

Podobné zistenia priniesla aj analýza, ktorú nedávno zverejnila CNN. Podľa mesačných predajov alkoholu zozbieraných americkým Národným inštitútom pre zneužívanie alkoholu a alkoholizmus sa tvrdý alkohol alebo liehoviny predávali v období od marca do júna 2020 v priemere o takmer 11 percent viac v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi 2019 a 2018. Výrazný nárast zaznamenali najmä štyri americké štáty: Texas, Kentucky, Virgínia a Missouri, kde sa predaj alkoholu počas tohto obdobia zvýšil o 20 až 40 percent. Predaj vína vzrástol celkovo takmer o deväť percent.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa