Každý desiaty Európan sa nechal nachytať a kúpil si falošný produkt, ktorý väčšinou pochádzal z Ázie. Ukázala to štúdia, ktorú tento týždeň zverejnil európsky úrad pre duševné vlastníctvo (EUIPO). Veľa spotrebiteľov má problémy s rozlišovaním medzi autentickými výrobkami a falzifikátmi, uvádza sa v správe EUIPO so sídlom v španielskom prístavnom meste Alicante.
Podľa údajov EUIPO a Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) tvoria falšované výrobky 6,8 percenta dovozu do Európskej únie (EÚ) a ich hodnota sa odhaduje na 121 miliárd eur.
Falzifikáty sa vyskytujú vo všetkých odvetviach od oblečenia po elektroniku, hračky alebo víno, pričom 9 percent respondentov v EÚ sa priznalo, že sa nechalo oklamať a kúpilo si takéto produkty. Toto percento sa v jednotlivých krajinách líši, napríklad v Španielsku to bolo 12 percent opýtaných, vo Francúzsku 9 percent, v Bulharsku 19 percent a vo Švajčiarsku dve percentá.
V roku 2020 rástlo e-commerce v celej Európe. Počet zákazníkov vzrástol na takmer 400 miliónov
Autori štúdie pripomínajú, že vlani v dôsledku pandémie nového koronavírusu a s ňou spojených blokád došlo k rozmachu elektronického obchodu. Až 70 percent Európanov preto nakupovalo on-line. Ukázalo sa však, že „schopnosť občanov identifikovať falošné výrobky zostala problematická“.
EUIPO tvrdí, že 33 percent Európanov „sa už zaujíma o pravosť produktu, ktorý si kupuje“. Šéf EUIPO Christian Archambeau upozornil aj na „nárast počtu falšovaných liekov a zdravotníckych výrobkov, ktoré môžu mať nepriaznivé účinky na zdravie a bezpečnosť ľudí“.
Podľa inej štúdie EUIPO, zverejnenej začiatkom tohto roka, sú hlavnými krajinami pôvodu falšovaných liekov Čína a India, zatiaľ čo Spojené arabské emiráty, Hongkong a Singapur slúžia ako tranzitné uzly pre tieto výrobky, ktoré zahŕňajú všetko od liekov proti bolesti až po antibiotiká či pleťové masky. Smerujú do Afriky, USA aj Európy vrátane štátov, ktoré nie sú členmi EÚ, ako sú Albánsko alebo Ukrajina.
Pandémia hotovosť príliš neobmedzila. Platenie kartou preferuje ani nie štvrtina Slovákov
Väčšinou sa prepravujú loďami, pričom 80 percent zo zhabaných kontajnerov na celom svete pochádzalo z Číny a Hongkongu, uvádza sa v štúdii EUIPO. Úrad upriamil pozornosť aj na ,,lukratívne pirátstvo" televízneho obsahu, ku ktorému je prístup on-line. Jeho hodnota v EÚ predstavuje viac ako 1 miliardu dolárov (824,74 milióna eur) ročne.